IFFR 2011
Deel tien alweer. Ons jaarlijkse verslag van het International Film Festival Rotterdam nadert zijn einde.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9 | DEEL 10
Inhoud: Songs of Love and Hate | El Sicario Room 146 | Surviving Life | The Crab | Twin Brothers, 53 scenes from a childhood | Illégal | The Voyagers
Seksueel machtsspel tussen vader en dochter
Songs of Love and Hate – Spectrum
Katalin Gödrös • Zwitserland, 2010
Al snel wordt duidelijk dat Lili op een ongewone manier bezig is met haar seksualiteit. Er broeit namelijk iets tussen haar en haar vader. Terloops en sensueel werpt ze hem blikken toe. Rico voelt zich zichtbaar tot haar aangetrokken, wat blijkt uit scènes waarin hij haar toebijt dat ze zich proper moet aankleden en hij zich boos maakt wanneer ze zich met haar vriendje terugtrekt op haar kamer. Met een broeierige, geile blik in zijn ogen volgt hij haar. Iets wat niet onopgemerkt aan de moeder voorbijgaat.
De seksuele lading ligt er dik bovenop in Songs of Love and Hate. Aan de hand van vreemde, extreme gedragingen lijkt Lili haar vader uit te dagen en te tergen, hem aantrekkend en afstotend. Het leidt tot weerzinwekkende scènes, die eerder lachwekkend zijn dan schokkend. Het ontbreekt de film volledig aan subtiliteit en telkens wanneer je denkt dat het niet nog erger kan, doet Gödrös er weer een schepje bovenop. Het resultaat is een jammerlijk mislukt portret van een tienermeisje en de worsteling met haar seksuele gevoelens. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Een man en zijn daden
El Sicario Room 146 – Bright Future
Gianfranco Rosi • Frankrijk, 2010
Wie van tevoren had gezegd dat deze karige elementen genoeg zouden zijn voor een boeiende lange documentaire, had dat waarschijnlijk niet geloofd. Regisseur Gianfranco Rosi, die op de sicario werd geattendeerd door een artikel van de Amerikaanse onderzoeksjournalist Charles Bowden, vertrouwt echter op zijn verteller en zijn bizarre verhalen, en dat is terecht. De man tekent, maakt schema’s en schrijft opsommingen, terwijl hij zijn schijnbaar onstopbare monoloog doet. Feilloos (en emotieloos) zet hij uiteen hoe de drugskartels hun zaken regelen en in Mexico in feite een staat in de staat zijn geworden. Verwacht geen man die om vergeving voor zijn daden vraagt, wat je krijgt is een onthullende kijk in de bloedige keuken van de Mexicaanse kartels. Niet vreemd dus dat er inmiddels een prijs van 250.000 dollar op zijn hoofd staat. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
De zoekende dromer
Surviving Life – Spectrum
Jan Svankmajer • Tsjechië/Slowakije, 2010
Surviving Life gaat over een man die in dromen steeds dezelfde vrouw tegenkomt, maar verward wordt door vreemde details die deze ontmoeting verstoren. Al gauw probeert hij in zijn dromen te ontsnappen uit zijn saaie kantoorbaan en gestrande huwelijk. Om meer te weten over de betekenis van zijn dromen gaat hij naar een psychoanalytica die hem verschillende interpretaties geeft, gebaseerd op de theorieën van Freud en Jung. Wat volgt is een heerlijke mengeling van droom en werkelijkheid, waarbij de grens geleidelijk vervaagt. Svankmajer gebruikt een stopmotion techniek met foto’s van de hoofdrolspelers die op bepaalde momenten wordt afgewisseld met close-ups op normale snelheid. Het verhaal zit ook ingenieus in elkaar en bevat genoeg subversieve elementen waarmee Svankmajer de kijker wakker laat schrikken. De beelden en dromen verhullen door hun ondoorgrondelijke logica een schokkende waarheid, waar de hoofdpersoon mee worstelt en die leidt tot een verrassende ontknoping. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Romantische freak
The Crab – Bright Future
Rona Mark • VS, 2010
Tijdens de Q&A die plaatsvond na de vertoning op het IFFR gaf Mark aan dat The Crab in grote mate een autobiografie is, zij het met een mannelijk personage met krabhanden. De productie van haar debuut Strange Girls (2007) verliep niet zonder problemen en maakte Mark cynisch ten aanzien van zichzelf en haar omgeving. Zie daar de inspiratie voor The Crab. Levi’s gedoemde project is zijn eindscriptie die resoluut afgewezen is. Zijn motivatie daalt tot het nulpunt en door zich zelfdestructief op te stellen voorkomt hij dat hij nog meer gekrenkt wordt. Toch zit er een romanticus in hem, die door Jane weer aangewakkerd wordt. De stijl is tragikomisch. Levi’s karakterisering heeft wat weg van de vuurspuwende en intellectuele Johnny uit Naked, maar is niet zo zwartgallig. Er wordt veel humor gebruikt: briljant zijn de scènes met Transman, een transseksuele vrouw die Levi via het internet ontdekt en op wie hij zijn lusten botviert. Ook blijken zijn krabhanden enorm handig bij het verrichten van seksuele daden. Met zijn scherpe gevatheid ontziet Levi niemand, zelfs zijn enige vriend Lucas moet er aan geloven. De film krijgt naar het einde toe een serieuze lading, wanneer Levi zijn kwetsbaarheid toont. Gelukkig vermijdt Mark iedere vorm van sentiment. The Crab blijft voortdurend onderhoudend en mag met recht de leukste van het festival genoemd worden. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Droog dubbelportret
Twin Brothers, 53 scenes from a childhood – Bright Future
Axel Danielson • Zweden/Denemarken, 2010
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Geloofwaardige boodschap
Illégal – Bright Future
Olivier Masset-Depasse • België/Luxemburg/Frankrijk, 2010
Het is wel duidelijk welke boodschap regisseur Olivier Masset-Depasse wil overbrengen: het criminaliseren van asielzoekers en de schandalige manier waarop de uitzettingprocedure werkt aan de wereld tonen en aan de kaak stellen. Daarin is de maker niet altijd even subtiel of zelfs verrassend, maar goed gemaakt is het wel. Het camerawerk is bij vlagen wel erg geforceerd onrustig; dat Masset-Depasse naar eigen zeggen geïnspireerd is door het werk van Paul Greengrass (Bloody Sunday, United 192) is geen verrassing. De kracht van Illégal zit in zijn geloofwaardigheid. Mede dankzij het sterke spel van hoofdrolspeelster Anne Coesens, die in vrijwel elk shot aanwezig is, worden de sleur en de frustratie in het uitzettingscentrum invoelbaar. Masset-Depasse had hierbij overigens makkelijk in een aantal valkuilen kunnen vallen. Want hoe uitzichtloos Tania’s situatie ook is, hij had het nog zwartgalliger kunnen maken door bijvoorbeeld het uitzettingscentrum zonder enige kameraadschap af te schilderen, of haar zoontje in handen van haar huisbaas te laten vallen. Als kijker blijf je wel met de vraag zitten: is een enkeltje Wit-Rusland nou echt zoveel erger dan de ellende die Tania ondergaat? (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Intergalactische liefde
The Voyagers – Re-constructions (Spectrum Shorts)
Penny Lane • VS, 2010
Terug naar boven | Deze film op site IFFR