Spreid je benen voor zulke beschaafde mensen
‘Kijk, ze kan praten!’ In een Parijse salon gillen de mademoiselles opgewonden als Sarah Baartman stuurs hun vragen beantwoordt. Vlak ervoor kruipt ze nog als een wilde over de grond, terwijl de camera even onbeheerst langs haar publiek zwenkt, rakelings langs hun van afschuw en verrukking vertrokken gezicht. Voyeurisme ten top.
Uitbuiting
In de eerste plaats is dat natuurlijk Afrikaner Caezar, het brein achter de Hottentotshow, en later de glibberige Fransman Réaux. Ze beloven Saartjie gouden bergen – ze moet wel meewerken – en buiten haar onderwijl genadeloos uit. Maar ook de goedbedoelde inmenging van de African Association, die een rechtszaak aanspant tegen Caezar, is niet helemaal zuiver, noch de Franse journalist wiens belangstelling vooral gedreven wordt door de hoop op een goed verhaal. ‘U bent geen Afrikaanse prinses, maar een bediende? Ach, dat is jammer.’ Zelfs bij de wetenschap is Saartjie niet veilig. ‘Je moet je benen spreiden voor zulke beschaafde mensen’, draagt Caezar haar op en de weledelgeleerde heren van het Musée de l’Homme willen niets liever. Geen wonder dat Saartjie naar de fles grijpt en in een permanente staat van verdoving verkeert. Ze lijkt steeds minder deel te nemen aan haar eigen leven. Hoofdrolspeelster Yahima Torres vertolkt die teruggetrokken houding en afwezige blik feilloos. Een prestatie van formaat, letterlijk en figuurlijk.
Verwarde werkelijkheid