IFFR 2011
Het zesde van vele delen van ons jaarlijkse verslag van het International Film Festival Rotterdam.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9 | DEEL 10
Inhoud: The Last Buffalo Hunt | Unter Dir die Stadt | Hot as Hell: The Deadbeat March | End of Animal | Finisterrae | Parked | Carancho
Het einde van The Great Frontier
The Last Buffalo Hunt – Bright Future
Lee Lynch, Lee Anne Schmitt • VS, 2011
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Boven alles verheven
Unter Dir die Stadt – Spectrum
Christoph Hochhäusler • Duitsland/Frankrijk, 2010
Als karakterschets en curieus liefdesrelaas maakt het sfeervolle Unter Dir die Stadt indruk, met het sterke spel van met name Nicolette Krebitz als de impulsieve en erg gevatte Svenja als uitschieter. Ook de interne machinaties en de rücksichtsloze manier waarop er bij de bank met het personeel wordt omgegaan overtuigen, waarbij Roland zich een ware machtspoliticus zonder scrupules toont. Zijn soms ondoorgrondelijk handelen wordt vaak raak geportretteerd (zoals wanneer hij tijdens een vergadering plotseling een medebestuurslid laat vallen), maar lijkt af en toe ook wat vergezocht (zoals zijn bezoekjes aan spuitende junks).
De titel lijkt er al naar te verwijzen: bankiers voelen zich in hun glazen torens ver verheven boven de stad, boven ‘het gewone volk’. Het zijn mensen die de realiteit compleet uit het oog zijn verloren. Als commentaar op de bankencrisis, die bij iedereen nog vers in het geheugen zit, slaagt de film echter een stuk minder. De raadselachtige, maar vooral ook geforceerd overkomende epiloog is hier een sprekend voorbeeld van. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Achterbuurt-yakuza
Hot as Hell: The Deadbeat March – Bright Future
Yosuke Okuda • Japan, 2010
Yosuke toont aan de diverse mores van het filmvak voldoende onder de knie te hebben (niet altijd even vanzelfsprekend bij dit soort producties) waardoor het interessant wordt om te zien wat hij met een redelijk budget en goede cast en crew voor elkaar kan krijgen. Die kans lijkt hij te krijgen, nu Hong Kong-veteraan Johnnie To hem onder zijn vleugels heeft genomen. Of Okuda ooit het niveau van idool Quentin Tarantino zal halen, aan wie hij de film schijnt te hebben opgedragen, valt nog te bezien. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Beestachtig einde
End of Animal – Bright Future
Sung-hee Jo • Zuid-Korea, 2011
In zijn debuutfilm weet Sung-hee Jo, ondanks de kleinschaligheid van de productie, een catastrofe van epische proporties te suggereren. Eentje waarin die paar mensen die nog leven elkaar bovendien het licht in de ogen niet gunnen. Het is een zorgvuldig gecomponeerde film die met minimale middelen overtuigend postapocalyptisch is, met een originele lichtreligieuze ondertoon. End of Animal gaat echter ook gebukt onder een te traag tempo en te langdradige scènes, waardoor de kans groot is dat de kijker al is afgehaakt voordat de verrassende en originele ontknoping zich heeft aangediend. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Het einde van de wereld
Finisterrae – Tiger Awards Competition
Sergio Caballero • Spanje, 2010
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Stilstaan is achteruitgang
Parked – Bright Future
Darragh Byrne • Ierland/Finland, 2010
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Donkere en razende onderwereldtrip
Carancho – Return of the Tiger
Pablo Trapero • Argentinie/Frankrijk/Zuid-Korea/Chili, 2010
Het begin van de film toont de harde en corrupte wereld van advocaten die hun geld verdienen met auto-ongelukken. Vol medeleven helpen ze hun cliënten, maar dat is slechts schijn: de verzekeringsmaatschappijen keren amper geld uit aan de slachtoffers. Snel laten tekenen, is het motto dat Susa opgedragen krijgt. Een vuile wereld is het, en de advocaten gaan ver in hun actie’s. Zo helpt Susa een vriend een ongeluk te ensceneren, een van de bruutste scènes uit de film. Maar Susa heeft nog een zuivere kant in zich en besluit op te stappen. Dan pas blijkt hoe corrupt alles in elkaar steekt en hoe moeilijk het is een nieuw leven te beginnen. Vanaf dat moment gaat Carancho duizelingwekkend hard. Actie volgt op actie, soms zo snel dat het moeilijk te volgen is. Drugs, een tas vol geld, chaos in het ziekenhuis en moordpartijen: alles passeert de revue voor het bloedstollende einde. Het maakt van Carancho een intense ervaring, maar de snel opeenvolgende scènes en gebeurtenissen laten ook een overdadig gevoel achter. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR