Op eigen artistieke benen
Zangeres en violiste Carrie Rodriguez staat na een succesvolle duocarrière nu op eigen artistieke benen en levert in korte tijd een eruptie aan muzikale resultaten. Zowel een kleine aanvulling op haar tijd met Chip Taylor als een smaakvol coveralbum, een gelegenheids-EP en een liveregistratie liggen te glimmen in de schappen van de winkels.
Carrie Rodriguez toerde enkele weken geleden nog door Nederland met de band Romantica, ter promotie van haar derde soloalbum vol covers. Ze zou net zo goed de promotie kunnen doen van de EP die ze met Romantica-zanger en -gitarist Ben Kyle net voor de tournee opnam met louter bijdragen uit het americanasongbook van het verleden. Of de zojuist verschenen verzamelaar met leermeester Chip Taylor met daarop vier nieuwe songs van hen beiden. Carrie heeft het maar druk gehad de laatste tijd. Talent te over nadat ze zich vijf jaar heeft ontwikkeld in de veilige armen van de meester.
Klassieke leerschool
Chip Taylor vroeg Rodriguez in 2001 om na haar klassieke vioolopleiding zijn protegé te worden. Ze had zelf nog niet ontdekt dat ze naast prachtig viool spelen ook kon zingen en songs componeren. In de vijf jaren die volgden, heeft de americanagrootmeester van het eerste uur haar meegenomen op een avontuur in de hedendaagse rootsmuziek.
Taylor had in de jaren zestig zijn megahit ‘Wild Thing’ geschreven en in de jaren negentig scoorde hij opnieuw met ‘Angel of the Morning’ een onverwachte grote hit met Shaggy. Taylor schreef dat laatstgenoemde nummer al in 1967 en het werd ook in hetzelfde jaar door Rush and The Turnabouts de Billboardcharts ingezongen. Het bood hem voldoende vrijheid om de muziek te maken die hij zelf het liefste speelt. Beide hits gaven hem voldoende armslag om, aangevuld met zijn eigen muzikale verdiensten, een succesvol muzikantenbestaan te hebben.
Eigentijds duo
Chip Taylor en Carre Rodriguez ontwikkelden als duo een prima eigen stijl, gebaseerd op de solocarrière van Taylor als schrijver van de meeste composities. De muzikale invulling is sterk beïnvloed door de vioolklanken en de stem van Rodriguez. De chemie die ontstaan is door de samenwerking, trekt de composities naar een hoger niveau. De toevoeging van vioolspel en dameszang verrijkte het songmateriaal van Taylor enorm, en bracht hem zeker nieuwe inspiratie.
De stemmen van Taylor (bariton) en Rodriguez (alt) vullen elkaar erg fraai aan. Het aantal liefhebbers van Taylors muziek groeide en leverde het duo een schare nieuwe fans op. Samen brachten ze drie studioalbums uit met steevast Taylor als de vaste songsmid en Rodriguez in zijn kielzog.
De samenwerking tussen het duo mondde na vijf jaar uit in een solocarrière van Rodriguez, ondersteund door haar oude leermeester die zeker op haar debuutalbum nog prominent aanwezig was. Ondertussen ontwikkelde Taylor zijn duobestaan verder met zijn nieuwe protegé Kendall Carson.
Solokwaliteiten
Carrie Rodriguez’ eerste soloalbum Seven Angels on a Bicycle is kwalitatief een uitstekend album, waar Taylor haar nog wel aan de hand houdt door compositorisch zijn bijdrage te leveren. Haar tweede album She Ain’t Me, met covers en eigen composities, kon de kritiek niet weerstaan. De schrijvende pers beoordeelde het als van veel mindere kwaliteit.
Terugkijkend is de kritiek op dat tweede album wat milder geworden. Wellicht waren de verwachtingen door de inbreng van Taylor te hoog en veranderde het geluid te veel door af te buigen van het americanageluid.
Maar met haar onlangs uitgebrachte coveralbum heeft Rodriguez laten horen waar ze goed in is! Love and Circumstance is een niet te versmaden werkstuk met niet voor de hand liggende covers, waarbij Rodriguez de songs volledig naar zich toe weet te trekken, zodat de originelen dreigen te verbleken. Hoe ze dat doet? Met totaal nieuwe arrangementen, waardoor de composities onherkenbaar worden. Je moet weten wat het origineel is, om het te herkennen. Zo horen we onder meer songs langskomen van John Hiatt, Buddy Miller, Richard Thompson en Townes van Zandt.
Dat Rodriguez goed covers kan zingen, horen we op de bijna tegelijkertijd verschenen EP met acht nummers uit de country en folk die ze samen met Ben Kyle opnam (zie filmpje). Het openingsnummer ‘Your Lovely Heart’, geschreven door Ben Kyle, is direct diep in de roos. Wat een uitstekend bewijs van hoe goed deze stemmen bij elkaar kleuren en de muzikanten elkaar aanvullen!
Creatieve eruptie
Alsof de productie van Rodriguez nog niet voldoende is, worden we ook nog getrakteerd op een bloemlezing uit haar tijd met Chip Taylor, met daarop nog eens vier nieuwe composities. Voor de liefhebber niet te missen! Als we helemaal alles uit de kast willen halen, dan is er nog een livealbum dat is opgenomen in Louisville en dat Rodriguez verkoopt tijdens haar optredens.
De tijd dat Carrie Rodriguez niet op eigen benen kon staan, is definitief voorbij. Ze is een getalenteerd violiste en vooral dito zangeres, die haar draai gevonden heeft na het werken met haar leermeester.
Wie weet wat de toekomst zal gaan brengen voor Kendell Carson, die nu al soloaspiraties laat horen naast haar werk met Chip Taylor. Dat deze oude vos zijn streken nog maar aan veel protegés mag overdragen!