Wanneer wetenschap waanzin wordt
De wereld waarin wetenschappers ook maar mensen zijn en dus fouten maken is een geliefd onderwerp voor filmmakers. Ook in Splice gaat een experiment niet helemaal zoals het bedoeld was.
Natali
Eindelijk is er weer een productie van de Canadese genrefilmer Vincenzo Natali en ook nog een die in de bioscoop te zien is. Na het cultsucces van Cube (vooral in de videotheken) waren de fantasierijke en slimme opvolgers Cypher (2002) en Nothing (alweer van 2003) alleen op festivals en in de thuisbioscoop te zien en liepen daardoor een groter publiek mis. Verder dan een making-of-documentaire over Terry Gilliams Tideland en een hoofdstukje in Paris je t’aime kwam hij de afgelopen jaren helaas niet. Natali schreef mede het scenario voor Splice waarvoor de kiem alweer enige tijd geleden werd gelegd na het zien van de Dalí-achtige laboratoriummuis met het oor op z’n rug.
Dren
Het door Clive en Elsa gecreëerde hybridewezen Dren (in het begin CGI, de oudere versies worden door actrices vertolkt) ziet er werkelijk fantastisch uit. Zij roept de juiste mengeling van afschuw, fascinatie en meelij op en het dierlijke in haar is steeds niet ver van de oppervlakte verwijdert; ze is echter menselijk genoeg om de gevoelens van haar genetische ouders te begrijpen. Die oudergevoelens van Clive en vooral Elsa worden steeds sterker: de ratio legt het hierbij in toenemende mate af tegen de emoties.
Scherpe randjes