Hong Kong Panorama 2010
In het Filmmuseum draait tot en met 23 januari het Hong Kong Panorama, een internationaal rondreizend verzamelprogramma met films die recent in Hongkong werden vertoond. 8WEEKLY bespreekt alle films; in dit tweede deel aandacht voor hoeren en honden.
INHOUD: The Moss | This Darling Life | True Women for Sale
Caleidoscopische onderwereld
The Moss (Ching toi)
Derek Kwok • 2008
Na het wervelende begin – waarbij wel van de kijker wordt gevraagd de aandacht voor logica even op een zijspoor te zetten – verzandt de film echter. Nadat de lijntjes zijn uitgezet en de vele hoofdpersonen en hun onderlinge banden zijn geschetst, schieten pogingen om deze uit te diepen tekort. Het wordt voor de film steeds moeilijker om de geloofwaardigheid te bewaren als bepaalde personages elkaar wel héél erg toevallig tegen het lijf lopen. Regisseur Kwok lijkt meer tijd te besteden aan jachtige montages, slow motion en overgestileerde plaatjes (iets waar zijn debuut Pye Dog ook al last van had), en al snel verliest de film elke betrokkenheid van de kijker. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven
Liefdesverklaring aan de hond
This Darling Life
Angie Chen • 2008
Er valt productioneel wel het een en ander aan te merken op deze documentaire, zoals het soms brakke geluid en de neiging van de cameramensen (het zijn er nogal wat) om constant te zoeken naar interessante shots. Fraaie beelden zitten er zeker in, maar er had wat meer aandacht besteed mogen worden aan het scherp in beeld houden van de geïnterviewden. Chen interviewde 86 mensen voor haar film, waarvan er 19 te zien zijn. Bij de meesten weet ze de personen goed te introduceren en de rol die honden in hun leven spelen te duiden. Bij haar eigen verhaal wil ze echter zoveel over haar verleden kwijt dat de focus op de relatie mens-hond soms verloren dreigt te gaan. De net iets te fragmentarische documentaire neigt soms naar het sentimentele (met name door de muziek en de speelse tussentitels), maar deze liefdesverklaring aan de viervoeter zal de verstokte hondenliefhebbers zeker aanspreken. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven
Net geen sociaal drama
True Women for Sale (Sing kung chok tse yee)
Herman Yau • 2008
Yau leverde de afgelopen twintig jaar gemiddeld ruim twee films per jaar af. Deze keer legt hij zijdelings de nadruk op de Hongkongse immigratieproblematiek. Van het Chinese vasteland worden huwelijkskandidaten naar de rijke provincie gehaald en stromen arbeiders toe die de positie van autochtonen in gevaar brengen. Het is een actueel onderwerp, dat vraagt om een realistische, of op zijn minst psychologische benadering. Helaas laat Yau het hier afweten. De personages, vooral de verzekeringsagent en de prostituee, krijgen onvoldoende diepgang en worden als karikaturen tegen elkaar uitgespeeld. Het niet al te fijnzinnige acteerwerk draagt daaraan bij. True Women for Sale hangt door de halfslachtige aanpak een beetje ongelukkig tussen een sociaal drama en tragikomedie in, en de afzonderlijke verhalen worden nergens echt aangrijpend. (Geert Maarse)
Terug naar boven