Film / Achtergrond
special: Deel 2

Hong Kong Panorama 2010

In het Filmmuseum draait tot en met 23 januari het Hong Kong Panorama, een internationaal rondreizend verzamelprogramma met films die recent in Hongkong werden vertoond. 8WEEKLY bespreekt alle films; in dit tweede deel aandacht voor hoeren en honden.

DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3

INHOUD: The Moss | This Darling Life | True Women for Sale

Caleidoscopische onderwereld

The Moss (Ching toi)
Derek Kwok • 2008

~

Op de heetste dag van het jaar komt een minderjarig meisje vanuit China in Hongkong aan om in de prostitutie te gaan werken, terwijl tegelijkertijd de zoon van een maffiabazin verdwijnt na een gewelddadige ontmoeting met een hoer. De politieman die een inval in het bordeel doet, blijkt niet alleen diepgaande banden met twee concurrerende onderwereldbendes te hebben, maar ook een relatie met een van de hoertjes – dat weer de oudere zus is van het jonge meisje. Met veel vaart wordt in The Moss een broeierig beeld van de onderwereld in Hongkong geschetst en worden de hoofdpersonages geïntroduceerd.

Na het wervelende begin – waarbij wel van de kijker wordt gevraagd de aandacht voor logica even op een zijspoor te zetten – verzandt de film echter. Nadat de lijntjes zijn uitgezet en de vele hoofdpersonen en hun onderlinge banden zijn geschetst, schieten pogingen om deze uit te diepen tekort. Het wordt voor de film steeds moeilijker om de geloofwaardigheid te bewaren als bepaalde personages elkaar wel héél erg toevallig tegen het lijf lopen. Regisseur Kwok lijkt meer tijd te besteden aan jachtige montages, slow motion en overgestileerde plaatjes (iets waar zijn debuut Pye Dog ook al last van had), en al snel verliest de film elke betrokkenheid van de kijker. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven

Liefdesverklaring aan de hond

This Darling Life
Angie Chen • 2008

~

‘Honden in Hongkong’. Het zou maar de titel van een kookboek kunnen zijn, maar het beeld dat trouwe viervoeters in China voornamelijk als maaltijd dienen, blijkt in deze documentaire een verkeerde. Er zijn – in Hongkong althans – zat mensen voor wie honden een enorm belangrijke rol in hun leven spelen. Zoals voor regisseuse Angie Chen zelf, voor wie haar twee hondjes meer betekenen dan wie dan ook. Zelfs haar broer, met wie ze mijmert over de relatie met hun ouders, die verre van makkelijk was. Weer iemand anders steekt zoveel tijd in haar hondenasiel, dat ze haar familie juist verwaarloost. Een stoere rocker heeft weer wat met honden omdat hun houding tegenover het leven (‘Kijk niet verder dan het nu’) hem juist aanspreekt. En dan is er de dakloze die alleen maar contact met zijn hond lijkt te hebben. Hij wordt niet benaderd, maar alleen heimelijk van een afstand gefilmd, wat het een nogal voyeuristisch randje geeft. Zo haalt elk persoon weer iets anders uit de relatie met zijn of haar hond, waarbij het toekennen van menselijke eigenschappen aan het dier de gewoonste zaak van de wereld is.

Er valt productioneel wel het een en ander aan te merken op deze documentaire, zoals het soms brakke geluid en de neiging van de cameramensen (het zijn er nogal wat) om constant te zoeken naar interessante shots. Fraaie beelden zitten er zeker in, maar er had wat meer aandacht besteed mogen worden aan het scherp in beeld houden van de geïnterviewden. Chen interviewde 86 mensen voor haar film, waarvan er 19 te zien zijn. Bij de meesten weet ze de personen goed te introduceren en de rol die honden in hun leven spelen te duiden. Bij haar eigen verhaal wil ze echter zoveel over haar verleden kwijt dat de focus op de relatie mens-hond soms verloren dreigt te gaan. De net iets te fragmentarische documentaire neigt soms naar het sentimentele (met name door de muziek en de speelse tussentitels), maar deze liefdesverklaring aan de viervoeter zal de verstokte hondenliefhebbers zeker aanspreken. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven

Net geen sociaal drama

True Women for Sale (Sing kung chok tse yee)
Herman Yau • 2008

~

True Women for Sale, een luchtige mozaïekfilm van veelfilmer Herman Yau, brengt de levens bij elkaar van een zwangere weduwe, een alleenstaande verzekeringsagent, een kreupele heroïnehoer en een jonge fotograaf. Allemaal zijn ze op zoek naar erkenning – een plek in de wereld – al dan niet in de vorm van een geliefde. In een rommelig multicultureel stadswijkje lopen ze elkaar steeds tegen het lijf – eenzaam, maar optimistisch.

Yau leverde de afgelopen twintig jaar gemiddeld ruim twee films per jaar af. Deze keer legt hij zijdelings de nadruk op de Hongkongse immigratieproblematiek. Van het Chinese vasteland worden huwelijkskandidaten naar de rijke provincie gehaald en stromen arbeiders toe die de positie van autochtonen in gevaar brengen. Het is een actueel onderwerp, dat vraagt om een realistische, of op zijn minst psychologische benadering. Helaas laat Yau het hier afweten. De personages, vooral de verzekeringsagent en de prostituee, krijgen onvoldoende diepgang en worden als karikaturen tegen elkaar uitgespeeld. Het niet al te fijnzinnige acteerwerk draagt daaraan bij. True Women for Sale hangt door de halfslachtige aanpak een beetje ongelukkig tussen een sociaal drama en tragikomedie in, en de afzonderlijke verhalen worden nergens echt aangrijpend. (Geert Maarse)
Terug naar boven