Een genrefilm, maar dan anders
Ashes of Time, voor het eerst uitgebracht in 1994, is een zeer losse bewerking van de wuxia-roman The Legend of the Condor Heroes van Louis Cha. Regisseur Kar-wai Wong gaat uit van de twee hoofdpersonages uit het boek, maar creëert daar een geheel eigen verhaal omheen. De film is Wongs enige wuxia-film en zou in die zin als een anomalie in zijn oeuvre gezien kunnen worden. Maar in thematiek en stijl is het toch een typische Wong.
Zich baserend op het genreconcept jianghu (een parallel universum dat beheerst wordt door de universele strijd tussen Goed en Kwaad, waarin vele wuxia-verhalen zich afspelen) speelt Wong met lagen van realiteit en droom in een elliptisch verhaal dat minstens zo veel draait om emoties, natuurkrachten, verloren liefdes en idealen als om zwaardvechten. Sterker nog, dat laatste — een basisprincipe van wuxia — komt hier slechts af en toe aan bod. Een andere grote tegenstelling tot de vele andere films uit het genre is het ontbreken van een heldere plotlijn waarin de strijd tussen Goed en Kwaad altijd dezelfde winnaar krijgt. Waar een even poëtische film als Hero, die duidelijk schatplichtig is aan Ashes of Time, zich ondanks de mythische aspecten schikt naar genreconventies, beloopt Wong een eigen pad waarin echo’s van alle voorgangers te herkennen zijn maar dat toch volstrekt uniek is.
Gevoel van spijt
Al deze lijnen lopen als golven door elkaar heen, waarbij de vorm en richting van elke lijn nooit duidelijk wordt. Die stijl wordt gespiegeld in de beelden, die vaak als een razende waterval uitgestort worden om dan weer als een spiegelend meer tot rust te komen — een effect dat zeker de vechtscènes een volstrekt eigen stijl geeft. Cameraman Christopher Doyle weet de film een unieke stijl mee te geven door het gebruik van reflecties, vertraging en versnelling, scènes die geblokkeerd worden door wapperende doeken of een opkomende zandstorm, een in gele kleuren gedompeld kleurenpalet en de voor hem kenmerkende groothoeklenzen. Alle pogingen Ashes of Time te analyseren kunnen echter de kijkervaring niet vangen.
Een onvervalste Kar-wai Wong
Ashes of Time mag in naam een wuxia-film zijn, in stijl en thematiek is dit een onvervalste Kar-wai Wong. Hoewel de film is gemaakt in dezelfde periode als Chunking Express zijn er, door de overheersende melancholie, meer parallellen te trekken met latere films als In the Mood For Love en 2046, zeker ook omdat Wong Cheung (en Tony Leung Chiu Wai) daarvoor opnieuw castte. Hoewel Ashes of Time door de elliptische plotlijn een afstand schept die soms moeilijk te overbruggen is, weet Wong je door zijn indrukwekkende beelden en romantische inslag toch steeds over de streep te trekken.