Wilco is Wilco!
‘WILCO, WILCO, WILCO!’ juichte de site van de Effenaar na het contracteren van de band, ontstaan uit Uncle Tupelo, dé wegbereider van de americana. Na de succesvolle show op Lowlands sloot Wilco zijn Europese tour af met twee uitverkochte optredens in Amsterdam en in Eindhoven. De show in Paradiso was bovendien live via hun site te beluisteren. De lyrische commentaren op microblogsite Twitter gaven aan dat veel mensen dat ook daadwerkelijk deden. Gelijk hadden ze: de band heeft een zorgvuldig opgebouwde, uitstekende livereputatie.
e beluisteren. De lyrische commentaren op microblogsite Twitter gaven aan dat veel mensen dat ook daadwerkelijk deden. Gelijk hadden ze: de band heeft een zorgvuldig opgebouwde, uitstekende livereputatie.
De Effenaar is dinsdagavond dan ook afgeladen en vol gespannen verwaching. Als Tweedy en zijn kompanen rond negenen openen met ‘Ashes of American Flags’ is dat het startschot voor een gedenkwaardig avondje. ‘Ashes of American Flags’, overigens ook de naam van een uitstekende documentaire over de band, is niet de gemakkelijkste opener. Wel een mooie. Een nummer als dit, waarin je verwijzingen naar 11 september kan lezen, kan in verkeerde handen al gauw tot een sentimentele draak vanjewelste leiden. Niet bij Tweedy, die gaat pinnen en overweegt de aanschaf van Diet Coke en sigaretten.
Duister begin
En dan, als een paranormale Eindhovenaar ‘Impossible Germany’ schreeuwt, wat de band enkele seconden later prompt inzet, wordt de toon luchtiger. We vliegen minuten mee op de solo van stergitaritst Nels Cline en er lijkt lucht te komen in het gelaat van Tweedy. Hij kan zelfs lachen.
Variatie en experiment
Het vervolg van de set is uitgebalanceerd en afwisselend. De Wilcotrein stopt op verschillende stations. Een kraakhelder gitaarliedje met mooie samenzang als ‘Sonny Feeling’, Deep Soul in ‘Hate it Here’, unheimische krautrockdreiging in ‘Spiders (kidsmoke)’, een Beatlesque uitstapje in ‘Hummingbird’, de ultieme Stonesstamper ‘Casino Queen’ en zelfs een hit: ‘Jesus etc’, in Eindhoven met gepaste zuidelijke bescheidenheid meegezongen.
Het is niet altijd wat het lijkt bij Wilco. Neem ‘Via Chicago’. Bijna een prototype van een mooi liedje. Bijna. Want net als je dat wel weet, stort de band een ongenadige emmer noise uit over de onverstoorbaar doorzingende zanger. Alsof Sonic Youth onverwachts de nachtmis op kerstavond binnenstiefelt.
De Amerikaanse Radiohead schuwt bovendien het experiment niet. Samples, feedback en de complexe drumpartijen van Kotche geven de muziek een vervreemdende laag. Wilco ontstijgt daardoor het nogal conservatieve countryrockgenre waar men de band vaak gemakshalve maar bij indeelt. Wilco is niet in te delen. Wilco is Wilco!
Legendarisch?
Als het feest na tweeënhalf uur en de laatste toegift ‘Outta Mind (Outta Sight)’ écht afgelopen is, heb je een droge keel. Vergeten bier te halen! Was het legendarisch? Ach, zo’n groot woord is niet des Wilco’s. Laten we het ongeëvenaard noemen!