Vrolijke mallemolen met een tragisch randje
Twee jaar geleden presenteerde De Nederlandse Opera de drie opera’s van Mozart en librettist DaPonte in nieuwe ensceneringen op drie opeenvolgende dagen, met zowel gejuich als boegeroep tot gevolg. De komende seizoenen worden de afzonderlijke opera’s hernomen, te beginnen met de meest succesvolle, Cosi fan tutte.
Mooie klankbalans in draaiend decor
Het Zwitserse regisseursduo Jossi Wieler en Sergio Morabito situeert de opera in een vakantiekamp in de jaren vijftig. Het vernuftig ronddraaiende decor is een ware mallemolen die afwisselend de slaapkamer van de meisjes, de eetzaal en de woonkamer toont. Wanneer de jongens vertrekken en de meisjes ze vrijwel meteen vergeten, is dat in deze enscenering niet ongeloofwaardig: vakantievriendjes komen en gaan immers, desnoods op een en dezelfde dag. En dat je meteen zelfmoord wilt plegen als je jouw vriendin een ander ziet kussen of een afscheid voor een week als een eeuwigheid ervaart, past ook bij de kalverliefde.
De drie mannenrollen worden door dezelfde zangers vertolkt als twee jaar geleden, de vrouwen zijn allemaal nieuw. Natuurlijk wordt Danielle de Niese gemist als het kamermeisje Despina, maar ook Ingela Bohlin stort zich vol enthousiasme op deze rol. Het resultaat is een vermakelijke leerschool der liefde, die vooral doet uitkijken naar het volgende optreden van Korsten in Nederland.