IFFR 2009
Het festival is voorbij, maar laat dat je er niet van weerhouden ons voortgaande verslag te lezen. In deel vijf kijken we naar een teleurstellende nieuwe Kitano, een experiment uit Zuid-Korea, nietszeggendheid in Argentinië, een Oscarvragende Anne Hathaway, een uiteenvallend Japans gezin, en een gekunsteld Noors drama.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9 | Interview Kyung-mook Kim
Achilles and the Tortoise | A Cheonggyecheon Dog | Liverpool | Rachel Getting Married | Tokyo Sonata | Troubled Water
Parodiërende grollen
Achilles and the Tortoise (Akiresu to kame)
Takeshi Kitano • Japan, 2008
Het onvergelijkbare uitgangspunt, de grenzeloze zelfspot en enkele bizarre vondsten – waaronder een paar opmerkelijke stijlgrepen en een anime-inleiding die de titel verklaart – maken Achilles and the Tortoise net zo eigenzinnig als de rest van Kitano’s oeuvre. Bovendien zijn alle schilderijen van de hoofdpersoon in werkelijkheid van de hand van de regisseur, wat de film een extra parodiërende dimensie meegeeft. De film is echter zo achteloos gevormd, dat hij, net als Glory to the Filmmaker!, nooit veel meer wordt dan een erg wisselvallige reeks grollen. Alle originaliteit ten spijt, Kitano doet opnieuw niet meer dan vermaken, wat toch aanmerkelijk minder is dan de filmkunst waar hij beroemd mee werd. (Paul Caspers)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Overweldigend experiment
A Cheonggyecheon Dog (Cheonggyecheonui gae)
Kyung-mook Kim • Zuid-Korea, 2008
De film is zo complex gestructureerd en overweldigend dat het bijna onmogelijk is hem na eenmaal kijken te duiden. Centraal staan in ieder geval een drag queen en een hond, de stad Seoel, tegenstellingen (kleur/zwart-wit, mens/beest, man/vrouw, seks/verkrachting) en transformaties (van geslacht en omgeving). De film laat zich op het eerste gezicht goed lezen als verbeelding van een nachtmerrie over seksuele onzekerheden en angsten. Zelden worden echter alle ambivalente symbolen en bezwerende tonale en visuele details die daarbij horen zo intens gefilmd als door Kim, die zich opnieuw als zeldzaam trefzeker en experimenteel kunstenaar bewijst. (Paul Caspers)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Trage nietszeggendheid
Liverpool
Lisandro Alonso • Argentinië/Frankrijk/Nederland/Spanje/Duitsland, 2008
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Oscarformule
Rachel Getting Married
Jonathan Demme • VS, 2008
Zo ook Anne Hathaway. Haar stervehikel heet Rachel Getting Married, en ze wordt geregisseerd door Jonathan Demme, die weer een script gebruikt van Jenny Lumet (dochter van veteraan Sidney). Hathaway speelt Kym, een twintiger die een weekendje weg mag uit rehab om de bruiloft van haar enige zus bij te wonen. Kym is ketting-roker, ex-junkie, negen maanden sober en ze zit middenin het 12-stappen programma van de AA. In de eerste confrontatie gaat het al mis, als Kym woorden krijgt met haar al te perfecte zus Rachel en haar overbezorgde vader. Tijdens het oefendiner maken Kym en de kijker kennis met Rachels al even perfecte verloofde, die — hoe politiek correct — tien keer zo zwart is als Obama, en diens excentrieke familie en vrienden. Een scala aan speeches, liedjes en andere creatieve uitingen komt voorbij als iedereen het toekomstig paar geluk toewenst. Kym wil terug naar de AA, en als kijker heb je daar veel begrip voor. Vlak voor de bruiloft doet Kym een halfslachtige zelfmoordpoging met de Mercedes van pa, omdat ze het schuldgevoel over de door haar veroorzaakte dood van haar broertje jaren daarvoor niet de baas kan. Deels zal het echter ook vanwege de botsing met al dat perfectionisme rond haar heen zijn, van een familie die vast veel van haar houdt maar die liefde alleen met verstikking kan tonen. Zeker Oscarmateriaal en het acteervuurwerk mag er zijn, maar dat maakt nog geen goede film. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Portret van een uiteenvallend gezin
Tokyo Sonata
Kiyoshi Kurosawa • Japan/Nederland/Hongkong, 2008
Toky Sonata draait om het hoofd van een normaal Japans gezin die op een dag te horen krijgt dat zijn functie is weggesaneerd. Hij besluit zijn familie niet op de hoogte te brengen en gaat elke dag gewoon naar zijn werk, hopend op een wonder. Ook de andere gezinsleden kampen echter met problemen. Zijn vrouw voelt zich buitengesloten door haar man en kinderen, zijn oudste zoon wil met de Amerikanen meevechten in Irak, en de jongste zoon neemt pianolessen die zijn vader kort daarvoor nog verboden heeft. Tokyo Sonata volgt het eerste uur de gebaande paden van het gezinsdrama en doet dat op bij vlagen erg komische wijze. Dan volgt echter een abrupte breuk met het voorafgaande en komt de ware aard van regisseur Kurosawa bovendrijven. Alle personages belanden in tragische, absurdistische situaties en dit deel van de film kan veel toeschouwers afschrikken. Dat zou jammer zijn, omdat Tokyo Sonata een ijzersterke film is over een uiteenvallend gezin dat alle zekerheden ziet verdwijnen. Daarnaast biedt de film een zeer interessant kijkje in de Japanse cultuur, waar hiërarchie nog steeds erg belangrijk is. (Arman Avsaroglu)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Gekunsteld realisme
Troubled Water (De usynlige)
Erik Poppe • Noorwegen/Zweden, 2008
Bij Troubled Water speelt echter hetzelfde probleem als bij Tiger-kandidaat Hawaii, Oslo (2004), de vorige film van Poppe en Rosenløw Eeg. Daarin probeerden zij een zeer gekunsteld verhaal te legitimeren door op het eind een magische dimensie toe te voegen. Met Troubled Water houdt het duo het bij puur realisme, maar dat kan evenmin verhullen hoe gemaakt de plot en hoe ongeloofwaardig de samenloop van gebeurtenissen is. Dat maakt de film helaas minder aangrijpend dan hij op grond van de acteerprestaties verdient. (Paul Caspers)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR