Geen aardje naar zijn vaartje
De jonge regisseur Daniel Burman wordt wel de Woody Allen van Argentinië genoemd. In 2004 won hij in Berlijn de Zilveren Beer voor El abrazo partido, over een joodse jongen en de relatie met zijn vader die vlak na zijn geboorte naar Israël vertrok. In zijn nieuwste film, Family Law (Derecho de familia) staat wederom een vader-zoonrelatie centraal. Ditmaal worstelt de hoofdpersoon met zijn rol als zoon van een succesvolle en gerespecteerde advocaat en met zijn eigen pas verworven vaderschap.
Levensgenieter met regelmaat
Het contrast van Ariel met zijn charismatische vader Bernardo had niet groter kunnen zijn. Bernardo Perelman (Arturo Goetz) is een energieke man die nergens van wakker ligt en leeft in een ijzeren regelmaat. Ondanks dat hij weduwnaar is, is het een levensgenieter die elke dag de trappen van het gerechtsgebouw ophuppelt. Met integriteit in zijn werk neemt hij het niet zo nauw, maar een boef is het geenszins. Hij onthoudt de verjaardagen van al zijn collega’s en het maandsalaris voor zijn trouwe secretaresse rond hij al vijftien jaar ruim naar boven af.
Derecho de familia is niet onaardig en bij tijd en wijle zijn de beslommeringen van Ariel vermakelijk, maar het verhaal is te dun om echt te beklijven. Daarvoor is het hoofdpersoon te onsymphatiek, en zijn zijn probleempjes niet interessant genoeg. Het gebrek aan plotontwikkeling draagt bij aan het realisme van de film maar zorgt er ook voor dat de film op een gegeven moment begint te trekken. Pas na een dramatische wending lukt het Ariel empathie te voelen en zich te verzoenen met zijn middenklassebestaan. Maar dat komt helaas te laat om de interesse voor het personage te wekken.