Geweld schuilt in ieder mens
![](https://8weekly.nl/wp-content/uploads/2006/4236-ordinary-man-f.jpg)
Ben ik in staat om te doden? Dat is een vraag die ieder mens zich wel eens heimelijk heeft gesteld. Gelukkig zijn er maar weinigen die werkelijk tot de daad overgaan. Met hoofdpersoon Carlo Ferrante (Georges Bissot) uit Vincent Lannoo’s Ordinary Man loopt het echter helemaal anders.
Kofferbak
Na deze openingsscène komt de eerste ommekeer in de film. De dader blijkt een sullige oude man te zijn, die na de moord in zijn maag zit met de nog levende vrouw van zijn slachtoffer. Nadat hij het lijk heeft begraven bij zijn vakantiehuisje, sluit hij de vrouw in datzelfde huisje op. Intussen begeeft Ferrante zich naar zijn werk, een meubelzaak die hij heeft overgenomen van zijn ouders. Regisseur Vincent Lannoo weet hierbij op een mooie manier het troosteloze leven in een klein dorp in Wallonië neer te zetten. De sfeer sluit goed aan bij het werk van andere Waalse filmmakers als de gebroeders Dardenne, maar dan zonder het pijnlijk realisme uit hun bekroonde films. Ordinary Man bevat daarvoor net iets te veel ongeloofwaardige momenten. Want als, na een dag werken, Carlo weer bij het huisje komt is de vrouw weg. Door een aantal toevalligheden vindt hij haar terug, waarop ze in de kofferbak van zijn auto verdwijnt.
Sneltreinvaart
Publieksprijs
Al met al is Ordinary Man een film geworden die vol goede ideeën zit, misschien zelfs wel te vol. Vincent Lannoo, die ook het script schreef, wil te veel tegelijk, waardoor het eindresultaat rommelig en soms overdreven overkomt. Ondanks de matige kritieken wist deze film onlangs wel de publieksprijs van het Amsterdam Fantastic Film Festival in de wacht te slepen. Liefhebbers van zwarte humor en een overdreven verhaal hebben aan Ordinary Man een heerlijke film, maar de reguliere bioscoopbezoeker zal waarschijnlijk niets kunnen met dit allegaartje.