Het Nachtpodiumverhaal
In de periode van september tot en met december 2005 werkt 8WEEKLY samen met het VPRO televisieprogramma Nachtpodium. Iedere aflevering maken wij een item waarin we een jong en nieuw cultureel talent presenteren. Daaraan gekoppeld publiceren we iedere week een achtergrondartikel. Voor de laatste aflevering van aanstaande zondag 11 december spraken we in de bioscoop van het Oude Rooms Katholieke Ziekenhuis (Oude RKZ) in Groningen met de Groningse band Audiotransparent.
In de aanloop naar Nevland hebben jullie noodgedwongen afscheid moeten nemen van oud-gedienden Evert-Jan Luchies (drums), Wouter Touw (zang) en Jan-Willem Wools (gitaar), is er ooit een punt geweest dat je dacht dat het over was met Audiotransparent?
Bart: Na het opstappen van Wouter zaten we even in een moeilijke fase, maar uiteindelijk heeft het de huidige groep alleen maar goed gedaan. Aangezien de bulk van het creatieve proces toch al voor rekening kwam van de overgebleven leden, was het gemis uiteindelijk niet zo groot.
Toch zullen die bezettingswisselingen ongetwijfeld hun sporen hebben nagelaten.
Bart: In die zin dat het de huidige groep professioneler heeft gemaakt, en dus doelbewuster. Op muzikaal gebied is er eigenlijk vrij weinig veranderd. Hoogstens klinkt de band nu meer als een geheel.
Onlangs maakte het Groninger Audiovisueel Archief (GAVA) een clip bij het nummer Fire Engine Red. Waren jullie persoonlijk betrokken bij de selectie van het beeldmateriaal?
Chris: De beelden zijn in principe uitgezocht door Rene Duursma (van het GAVA-LD.). Uiteraard heeft hij ons vooraf een ruime selectie laten zien. Vooral Bart werd erg enthousiast van de beelden van een rode brandweerauto. Die bleken inderdaad goed aan te sluiten bij een niet uitgebracht nummer van de 2e plaat-sessie (Fire Engine Red-LD.). Rene heeft vervolgens de beelden onder het nummer ge-edit. (de clip is vanaf heden te zien op www.gava.nl en is tevens terug te vinden op de single The Friday Of Our Lives-LD.)
Ook worden tijdens concerten van Audiotransparent vaak oude filmfragmenten vertoond.
Chris: Klopt, eigenlijk heeft ook dat alles te maken met het feit dat de samenwerking met Rene ons zo goed is bevallen. Het oorspronkelijke idee om met hem de presentatie van GAVA in Images te doen (aanvankelijk zou Audiotransparent op 18 december in bioscoop Images in Groningen live-muziek ten gehore brengen bij beeldmateriaal van het Groninger Audiovisueel Archief. Kort voor dit interview bleek dat die sessie voorlopig is uitgesteld- LD.) werd daarom uitgebreid met het verzorgen van de beelden voor onze live-show. Het uiteindelijke product kun je zien als de uitkomst van een wederzijdse erkenning.
Van Audiotransparent is een nummer te vinden op de verzamel-cd Schaamte en Woede, een initiatief van Groninger muzikant Saro Paradiso. Paradiso ageert hiermee tegen het inhumane uitzettingsbeleid van minister Rita Verdonk en specifiek tegen de uitzetting van 50 uitgeprocedeerde Groninger asielzoekers. De opbrengst van de cd komt ten goede van de Werkgroep Vluchtelingen Vrij in Groningen. Is Audiotransparent zo maatschappelijk geëngageerd?
Gijs: Uiteindelijk blijven we natuurlijk gewoon een band, we zijn geen politici. Het project sprak ons als muzikanten erg aan. Als wij aan zoiets kunnen bijdragen, dan vind ik dat een goede zaak. Meer moet je er niet achter zoeken.
Stelling I: Het heeft er alle schijn van dat Nederlandse bands als Audiotransparent, Lawn, Woost en We vs. Death bewust worden genegeerd door de grote Nederlandse festivals.
Gijs: Klopt, wat daarvan de reden is durf ik niet te zeggen. Uiteindelijk zal commercie wel een belangrijke factor zijn. Hoeveel festivals, programmeurs, radio en tv-stations durven hun nek nog uit te steken? Ik denk dat Nederland een vrij veilige mainstream muziekcultuur heeft. Dit betekent overigens niet dat er niks te halen valt. Integendeel, er gebeurt verschrikkelijk veel. Typerend voor de houding van de Nederlandse pers is dat er vaak gesproken wordt van een ‘on-nederlands’ goed bandje.
Stelling II: Naar aanleiding van nieuwe albums van o.a. Whipster, Propeller en Audiotransparent signaleerde het Dagblad van het Noorden onlangs al een 3e Groninger Popgolf. Flauwekul?
Gijs: Ik denk inderdaad dat de popgolf een mooie naam is voor een paar bands die toevallig een paar (hele) goede cd’s hebben gemaakt in dezelfde periode. Om te spreken van een fenomeen lijkt me wat overdreven. Dit neemt niet weg dat ik vind dat er zeker meer belangstelling voor de betreffende bands zou kunnen zijn. Alhoewel veel van deze bands de belangstelling ook wel krijgen of zelf opzoeken. Verder is het mij niet helemaal duidelijk hoe een band zich in de markt zou moeten ‘zetten’, wat niet wegneemt dat ik natuurlijk blij ben dat er mooie muziek uit Groningen komt. Wat de media daarmee doen blijft altijd de vraag.
Toekomst
In de planning staan onder andere een tour door Canada en optredens met bands van het Volkoren label (o.a. At The Close Of Every Day). Inmiddels is ook bekend dat Machinefabriek, waaraan we eerder in deze reeks aandacht besteedden, een remix heeft gemaakt van het nummer Draw Yourself A Tree. De wereld is klein, zo blijkt maar weer eens.
Einde oefening
Helaas zal Nachtpodium in het kader van de bezuinigingsronde vanaf januari niet meer worden gecontinueerd. “Een van de redenen voor het stoppen van Nachtpodium is het feit dat alleen programma’s die tussen 18:00 en 24:00 uur worden uitgezonden op de Nederlandse publieke netten meetellen voor het marktaandeel. Nachtpodium, dat qua uitzending buiten die tijdspanne valt, levert dus geen bijdrage aan het vergroten van het marktaandeel van Nederland 3.” Het mag duidelijk zijn dat 8WEEKLY dit beschouwt als een groot verlies. Op deze plaats willen we onze collegae van Nachtpodium in ieder geval bedanken voor de fijne samenwerking! Het ga jullie goed!