Kunst / Achtergrond
special: Maurice van Es, Gordon Cheung, Levi van Veluw e.a. - Unseen Photo Fair

Een internationaal hoogtepunt voor de fotografie

Dit weekend vindt in de Westergasfabriek de Unseen Photo Fair plaats. Het thema van de beurs gaat dit jaar letterlijk in op haar naam: nog nooit getoond. Dit is met succes ingevuld want de bezoekers worden verrast door zo’n 60 Unseen Premières: werken die nog nooit in een galerie of museum, op een beurs óf online zijn getoond.

Maurice van Es, Geen titel, 2013. Uit de serie YES. Bron: <a href=

www.mauricevanes.nl” width=”223″ />Maurice van Es, Geen titel, 2013. Uit de serie YES. Bron: www.mauricevanes.nl

Dit jaar zet Unseen pas de derde editie van de beurs neer. Vorig jaar was zij met zo’n 24.000 bezoekers al een groot succes. Unseen heeft zichzelf in no time internationaal op de kaart gezet en dat zien we terug aan de 53 internationale galeries die een stand hebben op de beurs. Er is daarom een veelzijdig aanbod te zien: zowel grote namen als jonge talenten worden gepresenteerd en kunstenaars van over de hele wereld krijgen de kans hier hun werk te laten zien.

Jong talent
Unseen is het platform voor jong talent. Zo organiseert de ING de New Talent Photography Award. Het werk van de vijf genomineerden wordt op Unseen gepresenteerd en afgelopen donderdag is de prijs op Unseen uitgereikt aan Anne Geene (1985). De Gerrit Rietveld Academie, broedplaats voor jong artistiek talent, heeft ook een eigen stand waar werk van studenten en net afgestudeerden te bewonderen is.

Daarnaast besteden ook veel galeries aandacht aan jonge kunstenaars. Boetzelaer Nispen presenteert werken van de jonge kunstenaar Maurice van Es (NL, 1984). Van Es probeert alledaagse dingen op een bijzondere manier vast te leggen. Hij is gefascineerd door het tijdselement van fotografie; het vastleggen van datgene wat al is geweest. Als toeschouwer wordt je gedwongen even stil te staan, enerzijds bij wat er eigenlijk wordt afgebeeld en anderzijds bij de schoonheid van wat we zien.


Heden en verleden

Gordon Cheung, Still Life II (New Order), 2014. Copyright Gordon Cheung, courtesy Edel Assanti  

Gordon Cheung, Still Life II (New Order), 2014. Copyright Gordon Cheung, courtesy Edel Assanti  

Galerie Edel Assanti uit Londen toont als Unseen Première werk van Gordon Cheung (China, 1975). Cheung maakte speciaal voor Unseen de bijzondere serie New Order. Cheung omschrijft zijn werk als ‘Hyper Painting by Numbers’. Hij selecteerde een aantal stillevens uit het Rijksmuseum en verdeelde de afbeeldingen in zo’n 3000 verschillende pixels. Door middel van speciale software vormt hij de pixels om tot beursgenoteerde cijfers. Het resultaat is een stilleven dat digitaal reageert op de ontwikkelingen van de economische markt. Hij liet zich inspireren door de Tulpenmanie uit de Nederlandse Gouden Eeuw, waar op het hoogtepunt één tulpenbol gelijk stond aan de waarde van een grachtenpand. Een prachtige interpretatie van de huidige crisis waar heden en verleden samenkomen en die ook nog een lust voor het oog is. Naast het werk van Cheung is er nog veel meer te zien op Unseen. Zo vinden we er werk van Levi van Veluw, Tom Butler, Lorenzo Vitturi en hangt bij The Ravenstijn Gallery één van de drie exemplaren van Horse and Rider van Freudental/Verhagen.

Freundenthal/Verhagen, Horse & Rider, 2012. Bron: <a href=

www.theravenstijngallery.nl” width=”223″ />Freundenthal/Verhagen, Horse & Rider, 2012. Bron: www.theravenstijngallery.nl

Succesformule
Unseen is niet alleen een succesvolle beurs. We kunnen gerust zeggen dat het hele Unseen-concept succesvol is. Naast de beurs is er onder andere het Unseen Magazine, een speciale uitgave waarin de deelnemende kunstenaars uitgebreid worden besproken, de Unseen Living Room, waar lezingen en andere activiteiten plaatsvinden en de Unseen Collection, waar werken met prijzen tot €1.000 worden verkocht. En laten we niet vergeten dat Unseen dé aanleiding is voor een brede randprogrammering in heel veel culturele instellingen in Amsterdam.