Bloeddorstige arthouse

Het eeuwige leven was ooit voorbehouden aan de eerste mensen, tot een appel roet in het eten gooide. Sterfelijkheid was het gevolg, maar niet voor de geliefden uit Only Lovers Left Alive.
~
Adam is aanzienlijk conservatiever en ouderwetser. Hij facetimet met Eve via een laptop, een hoop draden en een oude TV. Tom ‘Loki‘ Hiddleston speelt Adam, een depressieve vampier in Detroit die de mensheid langzaam heeft zien aftakelen. Hij is musicus, verantwoordelijk voor een stuk van Schumann (‘only the adagio‘) en heeft portretten van zijn muzikale helden aan de muur hangen. Hij componeert nog altijd muziek. Zijn nummers circuleren in de underground scene van Detroit. Hongerige hipsters willen hem ontmoeten, maar de enige ‘zombie’ – Adams koosnaampje voor de mens – die hij toelaat in zijn leven is Ian (Anton Yelchin). Ian regelt oude gitaren voor Adam. En een hardhouten kogel.
Suïcidale vampier
Het verval van de mensheid, de verloedering van de samenleving en de teloorgang van kunst heeft van Adam, ironisch genoeg, een suïcidale vampier gemaakt. Regisseur Jim Jarmusch (Ghost Dog: The Way of the Samurai) projecteert zijn visie op de mensheid middels een vampier. En laten we eerlijk zijn, vampiers zijn toch beter in staat dit soort dingen te beoordelen dan historici. Ze waren er immers zelf bij. De moderne mens is inferieur, dom en naïef en wordt op de laatste scène na zo afgeschilderd. Desondanks gaat Adam er eens in de zoveel nachten op uit als Dr. Faust om bloed te regelen in het lokale ziekenhuis. Mensen leegzuigen doen Adam en Eve niet meer. ‘So fucking 15th century.‘
Naast de twee geliefden is er een bijrol weggelegd voor Mia Wasikowska, die Ava vertolkt. Ava komt onuitgenodigd het huis van Adam binnenstormen. Not done natuurlijk, volgens traditionele vampiergebruiken – het zou ongeluk brengen. Adam zit niet op de kleine, rebelse Ava te wachten. In het verleden waren haar bezoeken ook geen succes. Eve relativeert de situatie: ‘That was 87 years ago.‘
Betoverende muziek
~
Het tempo van Only Lovers Left Alive mag dan laag liggen, het past wel weer bij het vampierbestaan. Ze hebben immers de tijd. Jarmusch blijft de kijker bovendien prikkelen met een geestig script, prachtige shots en de betoverende muziek van componist Jozef van Wissem. Na Let The Right One In (2009) en Byzantium (2012) lijken vampiers hun plek binnen de arthousetraditie definitief veroverd te hebben.