Gekwelde mutant

Met The Wolverine keert Hugh Jackman terug naar zijn bekendste personage. Dit keer besloten de makers het over een andere boeg te gooien en Wolverine naast de nodige vechtpartijen ook wat diepgang mee te geven. Letterlijk, in 3D.
~
Op zich is het uitgangspunt niet eens zo onaardig: in de jaren veertig, wanneer Amerika de atoombom op Japan gooit, redt Wolverine een Japanse soldaat, Yashida. Jaren later doolt de mutant door de besneeuwde Amerikaanse bossen, alwaar hij te horen krijgt dat Yashida hem naar Japan wil halen. Natuurlijk steekt er meer achter; in de ruim twee uur die volgen ontvouwen zich verscheidene intriges en mag Wolverine zich uitleven met zijn uitschuifbare klauwen.
De poging om de actie en de gekwelde Wolverine samen te smeden tot een diepgaande actiefilm, wil niet echt lukken. Dit is deels te wijten aan Hugh Jackman zelf; het helpt nu eenmaal niet dat zijn acteerprestaties niet veel verder willen komen dan een diep gefronst voorhoofd. Een voorhoofd dat woede, verdriet of radeloosheid moet uitstralen. Zijn grappig bedoelde punchlines slaan bovendien het drama geregeld dood, zodat het lastig wordt hem altijd serieus te nemen.
Clichés in 3D
~
Voor een actiefilm levert hij te weinig actie, als drama is hij te voorspelbaar en slecht uitgewerkt. Het maakt van The Wolverine een onevenwichtig werkje dat niet altijd lijkt te weten welke richting het op wil. Wellicht dat de fans het als een interessante poging zullen zien om het personage eens van een andere kant te benaderen. Voor overige bioscoopgangers is het te hopen dat Jackman in eventuele vervolgfilms minder fronst en meer vecht.