Wachten op het leven
Aan de kant gezet worden is zo pijnlijk dat het soms lang kan duren voordat iemand weer opkrabbelt. In Hello I Must Be Going neemt Amy de tijd voor haar herstel. Ruim de tijd.
Een dochter die na haar scheiding bij je intrekt en nauwelijk iets onderneemt om uit de misère te geraken: de moeder van Amy is er niet blij mee. Ze vindt haar dochter maar een aansteller en dat laat ze merken ook. Aanvankelijk lijkt de moeder dan ook een kil kreng, dat zich onvoldoende kan inleven in de pijn van dochter en hoofdpersoon Amy. Maar terwijl de film verder kabbelt en Amy tobt, dringt de vraag zich op of de pijn van een verbroken relatie in verhouding staat tot de herstelperiode die Amy zichzelf gunt. En een tweede vraag is of die herstelperiode interessant genoeg is voor een film.
Onvoelbare pijn
Nu hoeft niet elke film een held te hebben, maar het zwelgen van Amy in haar verdriet neemt wel erg grote delen van Hello I Must Be Going in beslag. Hierdoor is er nauwelijks ruimte om de opbloeiende liefde tussen Amy en een jongere man goed neer te zetten en mist de film urgentie.
Film als achtergrondmuziek
Hello I Must Be Going is een film die desondanks nergens echt storend wordt voor de kijker. Het heeft daarom alle karakteristieken van achtergrondmuziek: het is geen onprettige film, maar ook niet indrukwekkend.