
Lekker swingen op de muziek van Strawinski
Met Strawinski swingt heeft het gezelschap Introdans alweer een nieuwe dansvoorstelling op zijn naam staan. In deze unieke dansvoorstelling worden twee niet meer vertoonde werken uit de jaren tachtig gecombineerd met het werk van een jonge modeontwerper. Het brein achter Strawinski swingt is artistiek directeur Roel Voorintholt. Even geleden ontving hij de Prijs van Kritiek uit handen van de Kring van Nederlandse Theatercritici voor zijn ‘juweeltjes’ van shows. Eerder won onder andere Theo Maassen deze hoge onderscheiding.
~
De show is opgedeeld in drie afzonderlijke dansvoorstellingen. Twee werken daarvan zijn afkomstig uit de jaren tachtig. In Symphony in Three Movements danst het hele gezelschap afwisselend, in snelle, heldere bewegingen. Zo omschrijft de Leidsche Schouwburg op haar website dit eerste deel. De tweede voorstelling, die in 1985 bedacht is door Hans Manen voor het Nederlands Dans Theater, is genaamd Balletscenes. ‘Ik vind het erg leuk om balletten uit de geschiedenis terug te halen. Voor deze voorstelling heb ik twee stukken uit begin jaren ’80 gebruikt, deze opvoeringen zijn tegenwoordig niet meer te zien’ vertelt de choreograaf enthousiast.
~
De ontwerper
Ook de kleding van de dansers heeft bijgedragen tot het geheel. Voor het ontwerpen van de balletpakjes heeft Roel bewust voor Sebastiaan Kramer gekozen. Na het zien van zijn collectie werd het de artistiek directeur duidelijk dat Sebastiaan de aangewezen persoon was om pikante ontwerpen te maken die de voorstelling alles behalve klassiek zouden doen aanvoelen. ‘In mijn werk probeer ik de grenzen op te zoeken. Ik ontwerp bijvoorbeeld alleen mannenkleding, maar probeer dit wel zo creatief mogelijk aan te pakken. Ik voeg graag kant en ruches toe aan mijn kleding. Daarbij zit ik constant in dubio hoe ver ik kan gaan om het vernieuwend te maken maar toch draagbaar te houden voor mannen.’
~
Al met al was het voor Sebastiaan een geheel nieuwe ervaring. ‘Ik vond het erg leuk en verrassend. Wanneer ik zelf een presentatie doe ben ik er van begin tot eind bij. Bij Strawinski swingt was dat heel anders. Ik was er niet bij, alleen mijn outfits werden gebruikt. Af en toe hoorde ik wel het een en ander, maar het eindresultaat zag ik pas op de generale repetitie. Toen ik mijn kostuums in combinatie met het echte licht en de choreografie zag, was ik blij met het resultaat. Het zag er heel vrolijk en kleurrijk uit. De dansers werden haast onwerkelijke wezens, precies zoals het de bedoeling was.’
Ook de artistiek directeur is tevreden over het resultaat. ‘De voorstelling is geworden wat ik ervan hoopte. Omdat de muziek van Strawinski speciaal gemaakt is voor dans, kon het ook bijna niet misgaan. Normaal wisselen we op zo’n avond verschillende dansstijlen af, dan laten we bijvoorbeeld een modern balletstuk zien gevolgd door een klassieke voorstelling. Tijdens Strawinski swingt was alleen de muziek van Strawinski te horen. Dat was vrij experimenteel maar wel heel aangenaam. Gelukkig hebben we er heel leuke reacties op gekregen!’