Zoektocht naar de ultieme Hollywoodfilm

recensie: The Reduced Shakespeare Company - Completely Hollywood (abridged)

.

The Reduced Shakespeare Company is de laatste jaren uitgegroeid tot een waar fenomeen in de Nederlandse theaters. Hun handelsmerk is het drastisch inkorten van alles wat heilig is. Soms letterlijk met The Bible: the Complete Word of God, dan weer spreekwoordelijk met bijvoorbeeld The Complete Words of William Shakespeare of The Complete History of America. Allemaal in een ruim anderhalf uur durende show. Deze keer is Hollywood het slachtoffer. De drie komieken van het RSC razen in hun show langs 175 van de grootste en bekendste films uit de geschiedenis van Hollywood met slechts één doel voor ogen: de ultieme Hollywoodfilm produceren.

~

Er zijn twaalf regels voor het maken van een succesvolle film. Hou je aan die regels, en je hebt een ware blockbuster te pakken. In het eerste deel van de voorstelling, worden deze twaalf regels met het publiek gedeeld, natuurlijk met de nodige hilarische voorbeelden. Vooral de regel “iedere nieuwe film is eigenlijk een combinatie van twee oude films” is een bron van erg leuke woordgrapjes die leidt tot filmtitels als Das Showboat, Taxidriving miss Daisy en Darcy’s Angels.

In het tweede deel van de voorstelling, besluiten de drie komieken hun drie filmscripts samen te voegen tot één film. Want, als iedere nieuwe film een combinatie is van twee oude films, dan moet een combinatie van drie films wel helemaal succesvol worden. De twaalf regels uit de eerste acte worden dus toegepast op een film over…tja, waar gaat het eigenlijk over? Maar het gebrek aan een verhaal maakt eigenlijk ook niet uit. De held, cowboys, zombies, Dr. Evil, The Man in White, een spiritual guide of non-caucasian ethnicity, en natuurlijk de dame in nood; allemaal passeren ze de revue in deze Hollywood blockbuster.

Stuntbarbies

~

De woordspelingen en andere taalgrappen zijn erg leuk en vaak goed gevonden, maar de humor in Completely Hollywood is voornamelijk erg fysiek. Er zijn drie performers, maar heel wat meer personages, wat noopt tot de nodige razendsnelle verkleedpartijen, verschillende accenten en stemmetjes en het gebruik van talloze rekwisieten. Soms leidt dit tot zeer originele en grappige situaties op de planken, bijvoorbeeld het altijd aanwezige bekertje water in scènes op zee, de sprekende Yoda in het mandje van Dorothy uit The Wizard of Oz en het gebruik van ‘stuntbarbies’ die met een enkele druk op de lichtknop de rol van de acteurs overnemen. Andere grappen zijn wat banaler en een beetje gemakkelijk, maar toch is het overgrote deel van het publiek ook hierdoor gecharmeerd.

Voor iedereen die redelijk wat Engels kent en houdt van een avondje zorgeloos lachen, is Completely Hollywood de perfecte voorstelling. Veel bezoekers van eerdere shows van the Reduced Shakespeare Company zijn fans voor het leven geworden, genieten van iedere voorstelling en kijken reikhalzend uit naar de volgende creatie van het gezelschap. De reden dat veel mensen alle shows even leuk vinden, is waarschijnlijk het feit dat ze ook erg op elkaar lijken. Veel van de ‘originele’ grappen zijn simpelweg een variatie op grappen uit eerdere shows en dezelfde technieken worden gebruikt om het publiek aan het lachen te krijgen. De show is hierdoor niet minder grappig, maar wel minder origineel en wanneer je eenmaal een aantal voorstellingen hebt gezien, kan je als publiek een gevoel krijgen van been there, done that.

Sit back and relax

~

Daarbij is Completely Hollywood natuurlijk een Engelstalige voorstelling en is het fijn als je Engels van een redelijk niveau is. Is dit niet het geval, dan is de kans groot dat je enkele leuke grappen en woordspelingen mist. Ditzelfde geldt voor kennis van films. Ben je goed thuis in bekende Hollywoodproducties, dan zijn de grappen gewoon leuker. Maar zelfs zonder een hoog niveau Engels en encyclopediale filmkennis is Completely Hollywood goed te volgen en is een bezoekje aan de show hoogst vermakelijk. Verwacht geen diepzinnige dialogen of andere theatrale hoogstandjes, maar sit back and relax en laat de komische vloedgolf je overspoelen.

Completely Hollywood is nog te zien t/m 29 maart in verschillende theaters. Klik hier voor de speellijst.