Zuiderhop

recensie: 't Hof van Commerce - Ezoa en niet anders

.

~

” ’t Hof van Commerce”, hoor ik mijn lezer denken, “ken ik dat niet ergens van?” Dat kan zeker. Ze hebben in Nederland twee bescheiden hitjes gehad, Kom mor ip en Zonder Totetrekkerie. Ze hebben ook een beroemde rapper in huis, Flip Kowlier, beter bekend van zijn singer/songwriter solowerk. En ’t Hof van Commerce stond 2003 op Lowlands, waar ze een erg swingend en grappig optreden weggaven. Inmiddels staan er al weer vier albums op naam van de ‘2 MC’s and one DJ’ (zoals ze zichzelf voor de gein met de Beastie Boys vergelijken). Qua geluid wijkt ’t Hof niet echt af van de lijn van de vorige plaat Rocky 7. Ezoa en niet anders staat vol met het Belgische equivalent van de momenteel zo populaire Nederhop, alleen is het net iets origineler en iets minder patserig. Aangenaam dus. De eerste zeven nummers vliegen werkelijk voorbij met fijne ritmes en pakkende vibes.

Kus m’n kloten!

Zo halverwege de cd lijken de heren even zat van hiphop te zijn en volgt er wat afwisseling. Het korte 20 Frang da Aufgeplakt is onvervalste electroclash die zo op een Lektroluv-cd had kunnen staan. Leegaert, samen met Brahim, een Vlaams-Marokkaanse zanger, heeft een zomerse reggae-vibe. Het zijn vreemde eenden in de Belgische bijt maar wel smakelijke. Helaas worden deze twee gevolgd door een nog raarder uitstapje, Super Commerce Bros., dat opgefokte dancehall blijkt te zijn. Om met de woorden van Kowlier te spreken: “Een welgemeende kus m’n kloten!” Totaal niet interessant en compleet overbodig. De rest van de plaat is gelukkig weer van het niveau dat we van de Belgen gewend zijn. Vooral In de Rayoeng is een heel fijn, swingend nummer, mede door de vocale medewerking van Gabriel Rios.

Kaviaar met appelmoes

Het klinkt over het algemeen allemaal erg fijn, ook al heb ik weer geen idee waar de heren het over hebben. Wanneer je de nummers vaker erg aandachtig beluistert en de titels achterop het hoesje leest, kun je echter in grote lijnen volgen waar de nummers over gaan (over hun fans, over het Vlaams en over kaviaar met appelmoes). Maar muzikaal gezien heeft Ezoa en niet anders al genoeg te bieden, dus laat de onverstaanbaarheid de gemiddelde liefhebber van nederhop niet weerhouden om deze Belgen eens een luisterbeurt te gunnen.