Let op het gat

recensie: The Rise and Fall of the Legendary Anglobilly Feverson

~

De zon is niet de zon, maar een groot vlammend oog dat door een gat in de lucht naar ons kijkt. Het kan Diddybob niets schelen. Het enige dat hij wil is een gat in zijn kop, maar in plaats daarvan krijgt hij het verhaal van Anglobilly Feverson die naar het gat in de lucht vloog om te ontsnappen. Snap je het nog? Welkom bij Rosto A.D., een Amsterdamse club vormgevers die zich heeft toegelegd op vreemde verhaaltjes.

Wie op het Rotterdams Filmfestival de film Ghost World heeft gezien, weet waar dit over gaat, of kan althans delen ervan herkennen. Voor Ghost World vond namelijk de wereldpremiere van een tien minuten durende roadmovie plaats: The Rise and Fall of the Legendary Anglobilly Feverson. Bij de meeste kijkers liet Anglobilly meer vragen achter dan Thora Birch. Veelgehoorde kreet na afloop: “Wat was dat eigenlijk?”

Wat was dat?

Mooi gemaakt was het in ieder geval wel. Anglobilly Feverson is een mengeling van live-action, stop-motion, animatie en schilderij. De intentie was om de film als een groot schilderij te benaderen, aldus de makers. Een ontdekkingsreis waarbij onvoorziene gebeurtenissen en “ongelukjes” deel uit maken van het eindresultaat. Van ongelukjes is echter weinig te zien in de tien minuten visuele douche.

Maar wat is het?

~

Anglobilly Feverson maakt deel uit van een groter verhaal, de zoektocht van Diddybob naar plaatsen om zijn lege landkaart mee op te vullen. Mind My Gap heet de zogenaamde grafische novelle, die te bekijken is op www.rostoAD.com. In het verhaal spelen gaten een grote rol. Het begint met een gat in het papieren decor, gaat vervolgens over het gat van de deur, een gat in je hoofd en tenslotte in Anglobilly over het gat in de lucht.

Hebben we zoiets al ooit eerder gezien?

Ik durf te zeggen van niet, maar Rosto A.D. is ook verantwoordelijk geweest voor de clip van Anouks The Dark en de korte muzikale film Beheaded, voor wie dat wat zegt. Wie nog steeds een grote witte vlakte ervaart in zijn binnenste, kan die vullen met de beelden op Mind My Gap. De reis van Diddybob is onderverdeeld in kleine hoofdstukjes, die een goed beeld geven van hoe ook Anglobilly in elkaar zit.

Kunnen we Anglobilly ergens zien?

Misschien. Op 21 februari gaat de film toeren. Houd in ieder geval de site in de gaten.

En verder?

“De film gáát niet alleen over een trip, het maken ervan was ook een trip en hopelijk is de bioscoop-ervaring een trip voor de kijker,” zeggen de makers. Daar willen we meer van weten. Wie zijn de breinen achter Rosto A.D en waarom hebben ze dit gemaakt? Lees binnenkort een interview op 8WEEKLY.