Het ijs is nog niet op

recensie: Ice Age 2: The Meltdown

Aan alles komt een einde, en zo ook aan de ijstijd. Maar niet voordat Sid, Diego en Manny, de helden uit het eerste deel, een nieuw avontuur beleven in Ice Age 2: The Meltdown. Het ijs in de vallei waar de dieren wonen is in een rap tempo aan het smelten, waardoor iedereen moet vluchten naar een veilige plek. Ondertussen hebben de drie hoofdrolspelers ook nog hun eigen problemen te verwerken.

De film begint, net als Ice Age, met de perikelen van de prehistorische eekhoorn Scrat. De onder fans erg populaire Scrat wil nog steeds gewoon genieten van zijn eikel, die hij op de meest onmogelijke plaatsen in de grond probeert te stoppen. Uiteraard gaat het ook dit keer weer flink mis. Het arme beest komt in The Meltdown zelfs nog vaker in de problemen dan in de eerste Ice Age, wat voor veel komische momenten zorgt.

Verhaallijn

~

Omdat de drie belangrijkste personages niet meer geïntroduceerd hoeven te worden, is er meer tijd voor de verhaallijn. Was die in het eerste deel nog vrij simpel (‘breng het mensenkind veilig thuis’), nu lopen er meerdere lijnen door elkaar. Uiteraard is de belangrijkste gebeurtenis het smelten van het ijs; een gegeven dat eerst stoïcijns wordt ontvangen door alle dieren, maar later voor grote paniek zorgt. Manny (Ray Romano) de mammoet is intussen bang dat hij de allerlaatste van zijn soort is en ook Diego (Denis Leary) de sabeltandtijger is bang. Voor water.

Animatie

De animatie in The Meltdown is van hetzelfde niveau als in het eerste deel. De dieren zijn natuurgetrouw, maar hebben komische trekken zoals enorm grote ogen of een bizar kapsel. Bovendien kijken ze als mensen uit hun ogen, er vallen veel emoties aan af te lezen. De ijspartijen zijn wederom spectaculair, zeker wanneer ze beginnen te smelten. Regisseur Carlos Saldanha verving Chris Wedge, de laatste was echter nog steeds bij het project betrokken als uitvoerend producent en als stem van Scrat.

Spannender

~

Hoewel de film staat als een ijsrots, zijn er momenten dat de verschillende verhaallijnen teveel door elkaar gaan lopen, waardoor het grote geheel, het smelten van het ijs, vergeten lijkt te worden. De introductie van vrouwtjesmammoet Ellie (Queen Latifah) en de gebroeders buidelrat Crash en Eddie, neemt redelijk wat tijd in beslag, waardoor het tempo even wat lager komt te liggen. Ook het voorspelbare liefdesverhaaltje tussen de twee mammoeten slaat de actie een beetje dood. Toch is de film een stuk spannender dan het eerste deel. Naast het stijgende water zorgen twee dino-achtige monsters voor wat enge momenten. De buidelrat broertjes met hun intense energie zorgen juist weer voor een lichtere noot.

The Meltdown is al met al een waardig vervolg; de film is bijna constant spannend en bevat daarnaast veel geslaagde grappen. Zou het ijs nu echt op zijn?