Wales is toch geen Scandinavië

recensie: Hinterland

Altijd leuk, een misdaadserie die zich afspeelt op een exotische locatie. Maar verder dan mooie plaatjes van Wales komt Hinterland helaas niet.

~

De Scandinaviërs hebben een hele thrillerindustrie rondom het genre weten op te bouwen. Verhalen waarin personages herkenbaar zijn, misdaden realistisch en er ruimte is voor psychologische wendingen tegen een couleur locale. Ook BBC Wales waagt een poging om zijn eigen Nordic Noir uit de grond te stampen. Hinterland zou een soort The Killing of Wallander in Wales moeten zijn. Helaas, een goed misdaadverhaal ontbreekt: de plotwendingen zijn van mijlenver zichtbaar.

Gekwelde rechercheur
Het genre is bekend. De gekwelde rechercheur lapt de regels aan zijn laars en lost de misdaden het liefst solo op. De speurder in kwestie, Tom Mathias, woont in een stacaravan aan de adembenemende kust van Wales. Iets uit het verleden plaagt hem, maar wat dit precies is komen we, in de vier afleveringen die Hinterland duurt, niet te weten. De serie leunt heel erg op atmosfeer. En inderdaad, het dramatische landschap rondom het kustplaatsje Aberystwyth is een lust voor het oog. Maar verder trekken de makers een bak vol clichés over het platteland open: gesloten gemeenschappen, massa’s geheimen, kindermisbruik, achterbaksheid. Het lijkt een onbetrouwbaar volk, die Welshmen.

Onverstaanbaar

~

Aardig is wel dat de serie in twee versies is uitgebracht. Naast de Engelstalige versie zit er ook een volledig Welshe uitgave (titel: Y Gwyll) in de doos. Het wonderlijke is dat de serie in die onverstaanbare taal ineens een stukje beter wordt. Wellicht door het bonusgevoel, maar waarschijnlijker door de kwaliteit van het verhaal die hierdoor ondergeschikt raakt.