
‘Ik moet gewoon kippenvel krijgen’
De band Ayreon is ontstaan in 1995 uit het brein van Arjen Anthony Lucassen. Lucassen was voor die tijd vooral bekend van de hardrockband Vengeance. Ayreon verwierf past echt roem in 1998 met het dubbelalbum Into The Electric Castle. Lucassen zet zich met dit meesterwerk definitief op de kaart als componist en producer van rockopera’s. Dit is mede te danken aan de bekende artiesten die hij voor deze plaat weet te strikken, zoals Anneke Giersbergen (The Gathering), Sharon den Adel (Within Temptation) en in de hoofdrol de voormalige zanger van Marillion: Fish. Naast Ayreon brengt Lucassen sinds die tijd onder steeds verschillende namen (Ambeon, Star One) platen uit, maar niets lijkt het succes van zijn project Ayreon nog te kunnen evenaren.
~
De verwachtingen waren dan ook hooggespannen toen dit jaar het inmiddels zevende album The Human Equation uitkwam. Wederom is er een indrukwekkende set aan vocalisten opgetrommeld. De hoofdrol is hierbij weggelegd voor de zanger van Dream Theater: James LaBrie. Het album kenmerkt zich door een realistisch verhaal over een man die in coma ligt en door een grote diversiteit aan emoties heen en weer wordt geslingerd. Elk van deze emoties wordt door een vocalist vertolkt. De luisteraar wordt door een twintig dagen durende hel, voor de gewonde man en zijn naasten, meegenomen.
“Ik kan geen muziek lezen of schrijven”
~
Lucassen kiest er dus voor om de teksten pas te schrijven als hij duidelijk weet door wie ze worden gezongen. Dat is ook de reden dat hij er telkens weer in slaagt om een goede combinatie aan stemmen in zijn studio te krijgen. Op de vraag waar hij bij het kiezen van stemmen specifiek op let antwoordt hij: “In dit geval was ik vanwege het verhaal en de muziek op zoek naar emotionele stemmen en zangers. Zo extreem mogelijk, dus zowel extreem lief (Heather Findlay in de rol van ‘Love’) als extreem heftig (Devin Townsend in de rol van ‘Rage’). Het is eigenlijk heel simpel, ik moet kippenvel krijgen als ik een zanger hoor of opneem.” Lucassen is duidelijk een muzikant die vanuit gevoel met zijn muziek bezig is. Op de vraag waarom muziek voor hem belangrijk is antwoordt hij dan ook kordaat: “Ik zou niet weten wat ik anders zou moeten doen.”
“De basis is geen coma”
~
“Als ik geen muziek maak ben ik ongelukkig”
Van het album is direct het nummer Day eleven: Love als single uitgebracht. Wij vragen Lucassen of hij niet bang is dat mensen een verkeerd beeld krijgen van zijn (conceptuele) rockmuziek door het uitbrengen van slechts één nummer op single. Lucassen: “Dat is zeker een nadeel, en daar ben ik zeker bang voor. Maar ik wil mijn muziek met zoveel mogelijk mensen delen, en een single die op de radio gedraaid wordt is een ideaal middel om meer mensen te bereiken die anders nooit van mijn muziek zouden horen.” Hij vindt het moeilijk om zijn favoriete nummers van het album te noemen, maar kiest uiteindelijk voor Day seven: Hope en Day sixteen: Loser. Lucassen: “Dit zijn mijn favorieten op dit moment en inderdaad de twee ‘duidelijkste’ nummers.”
Tijdens de opnames van The Human Equation, die totaal een jaar is beslag namen, is Lucassen niet gefrustreerd geraakt. “Nee, niet echt. Ik ben wel gefrustreerd als ik helemaal geen ideeën of inspiratie heb, maar als ik de ideeën eenmaal heb gaat de uitwerking ervan meestal soepel.” Lucassen hoeft dan ook niet ongelukkig te zijn om een goed nummer te maken: “Ik draai het om: als ik muziek maak of componeer ben ik gelukkig, als ik geen muziek maak ben ik ongelukkig.”
Ook non-fictie
De verhalen achter de rockopera’s van Ayreon waren meestal erg futuristisch, maar met The Human Equation komt Lucassen juist met een erg realistisch verhaal. Toch grijpt hij in de laatste minuut nog even naar het buitenaardse leven door een alien het laatste woord te laten hebben. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan? Lucassen: “Zeker weten! Het leek me aan het einde ineens een goed idee om dit verhaal toch nog deel uit te laten maken van het Ayreon-universum, en te linken naar mijn vorige albums. Stiekem wilde ik met The Human Equation misschien ook wel even bewijzen dat ik ook non-fictie verhalen kan maken.”