Muziek / Achtergrond
special: Eurosonic Groningen

Europese staalkaart

Het derde weekend van januari staat in Groningen traditiegetrouw in het teken van Eurosonic/Noorderslag – twee festivals die al jaren in één adem worden genoemd. 8WEEKLY bezocht het internationale showcase-festival Eurosonic: de Europese staalkaart van jong muzikaal talent voor professionals in de muziekbusiness.

Dit jaar krijgt IJsland als focusland extra aandacht; een eiland dat al menig bijzonder muzikaal talent heeft voortgebracht. Denk aan Asgeir in het afgelopen jaar, of Björk die al wat meer jaren in het wereldje meedraait. Reden genoeg om de acts uit dit land wat meer prioriteit te geven bij het kiezen uit het programma dat uit honderden artiesten bestaat. Zoveel talent in zo’n korte tijd de aandacht geven die ze verdienen, is echter een onmogelijke opgave. Een selectie gebaseerd op persoonlijke voorkeuren, genrekennis en korte introducties op diverse media, levert nog altijd een lange lijst op. De tweede schifting is gebaseerd op tijdsindeling gecombineerd met loopafstanden. En dan nog is het soms keuzes maken!

Subprogramma’s
Naast het officiële programma van Eurosonic kent Groningen vele subprogramma’s zoals Altersonic, Grunsonic, Aftersonic en de oudste van alle   Platosonic. Dit laatste programma wordt georganiseerd door de bekendste platenzaak van de stad, Plato, in nauwe samenwerking met het ernaast gelegen koffiecafé The Coffee Company. Het programma dat hier speelt geeft van donderdag- tot en met zaterdagmiddag een voorproefje van wat je in de avonden in de stad in sessies van drie kwartier kan horen. Op de piepkleine podia in deze twee zaken worden drie tot vier liedjes gespeeld in een soms afwijkende bezetting en aangepaste uitvoering. Zo proeft 8WEEKLY op donderdagmiddag voor van acts als Aurora en Junius Meavalt en luisteren we naar acts die helaas geschrapt moesten worden uit het avondprogramma, omdat de avond te weinig uren bevat om alles van de wensenlijst te kunnen meemaken. We horen Fismoll, The Hearing en Mister and Mississippi; laatst genoemde omdat we van dat bandje uit ons eigen land maar geen genoeg kunnen krijgen, de anderen vooral op basis van een eerste kennismaking en de wens om zoveel mogelijk nieuw talent te ontdekken.

Mister and Mississippi
Mister and Mississippi

 

Verbazing, blijdschap en verrassing
De keuze voor de start van het officiële programma is gevallen op de achttienjarige Aurora (Aksnes) uit Noorwegen. Het volgepakte Grand Theatre is een verrassende plek voor een zangeres die bang was om voor een lege zaal te moeten spelen. De set die Aurora met haar band speelt, ademt een rijkere sfeer uit dan de akoestische versies die we ’s middags al mochten horen. De band speelt in een elektronische, poppy maar ook folky sfeer bij de eigen liedjes van deze zangeres. De kwaliteit straalt van het podium. Aurora zelf uit haar verbazing, blijdschap en verrassing, maar blijft professioneel klinken. Ze speelt zowel ingetogen, zoals bij ‘Murder Song’, als uitbundig, zoals bij ‘The Wolves Are Dancing’. Alleen raakt ze in de Bowie-cover ‘Life On Mars’ de tekst kwijt, maar dit lost ze charmant op en ze zingt daarna gewoon verder, waardoor zelfs dat liedje overeind blijft. Dit was meteen een gouden start voor een lange festivalavond en er bekruipt ons een gevoel dat het voor iedere volgende act lastig zal zijn om hier qua beleving nog bovenuit te komen.

Aurora
Aurora

Na een wandeling door de straten van Groningen, belanden we in de Stadsschouwburg die traditioneel zo is omgebouwd dat de acts tussen de prachtige balustrades spelen en het publiek het podium bevolkt.

We hebben ons naar het podium laten leiden omdat we Soak uit Ierland aan het werk wilden zien. Ook zij telt slechts achttien lentes in haar leven. Met haar ervaring met artiesten als George Ezra en Bombay City Bicycle Club waar ze in het voorprogramma mocht spelen snelt haar naam en roem haar vooruit. Gewapend met alleen een gitaar, speelt deze Soak (echte naam: Bridie Monds-Watson) een prima set voor een bijna volle zaal. Een dag eerder speelde ze ook in een volle zaal. Soak speelt makkelijk en laat geen sprankje zenuwen zien; de routine van het spelen zit er blijkbaar al vroeg in. De composities van Soak verhalen over haar eigen leven en beleving. Het gitaarspel is mooi, strak en van het fingerpicking-gehalte dat zich door ervaring nog verder zal ontwikkelen. ‘Blud’ is haar eerste single, die ook in haar live set niet ontbreekt. Het is een liedje dat zeker de aandacht opeist als een van de kernsongs van de setlist.

Soak
Soak

 

Ondanks de uitstekende performance van Soak, weet ze helaas niet in het hart te treffen of het kippenvel op te wekken, wat de eerste act van de avond eenvoudig wel was gelukt. Als we ze in het programma andersom hadden gekregen, was dat wellicht anders geweest.

Opsnuiven, ontdekken en beleven
De wensenlijst en de voortsnellende tijd doen ons een stevige wandeling maken naar het Groninger Forum, waar we uitkijken naar een optreden van de IJslander Junius Meyvant, waarvoor de verwachtingen hooggespannen zijn. Gelukkig maakt Meyvant de verwachtingen meer dan waar. Het voorproefje van de middag kan nog niet in de schaduw staan van het optreden dat hij met zijn band presenteert op het podium van het Groninger Forum. Op een ingehouden wijze begeleidt de band de breekbare stem van Meyvant, die de luisteraar steeds het gevoel geeft dat hij die stem elk moment kan verliezen. De liedjes zijn van folk/pop- en lichte indierock-signatuur. Dit is een talent om in de gaten te houden!

Junius Meyvant
Junius Meyvant

 

Als afsluiter van de avond en tevens als begin van de nacht gaat de wandeling helemaal terug naar het hartje van de stad. Daar speelt in club Vrijdag de Franse Talisco. De Fransen spelen een energieke show die veel publiek trekt. De rij buiten is én blijft lang, ook als de band allang speelt. Helaas weten de mannen, die in Frankrijk al een hit op hun naam hebben staan, niet te overtuigen. De rock/pop-liedjes zijn niet slecht, maar wel eenvormig. De band speelt wel geïnspireerd en zet alle energie in die het heeft, maar helaas is dat niet voldoende.

Terugkijkend op een fantastische middag en avond waarin de muziek het belangrijkste ingrediënt is geweest, aanvaarden we de terugreis en laten we de muziek in ons hoofd naklinken. De ontdekking van deze belevenis nemen we mee de nacht in als een trofee van het gevecht tegen de klok om zoveel mogelijk tot ons te nemen van het fantastische scala aan talent dat is neergestreken in Groningen. Gelukkig hebben we ons verlanglijstje voor de volgende avond al klaar en kijken we uit naar een tweede deel “talent opsnuiven, ontdekken en beleven”. Want als een ding duidelijk is, is dat het volgende: Eurosonic is opnieuw een belevenis van formaat!