IFFR: Deel 6
.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9
Inhoud: Of Horses and Men | La Cueva | Eastern Boys
In dit 6e deel word je meegezogen in het absurdisme, raak je verdwaald in ‘grothorror’ en ben je getuige van een seksdate die nogal tegenvalt.
Arctisch Absurdisme
Of Horses and Men
Benedikt Erlingsson • IJsland, 2013
De man in dat opvallende beeld is een, door de lokale vrouwelijke bevolking, begeerde vrijgezel. Naast omslachtige toenaderingspogingen tussen hem en een buurvrouw (letterlijk gadegeslagen door de hele vallei), komen er onder andere ruziënde buren, een dronkenlap die heel ver gaat om wodka te bemachtigen, een Spaanse toerist die per fiets het eiland doorkruist en paarden voorbij. Heel veel paarden. Zij zijn alom aanwezig en zijn net zoals de weidse landschappen subliem vastgelegd door Bergsteinn Björgúlfsson. Deze zwarte komedie mist weliswaar een sterk coherent plot, maar met de aaneenschakeling van veelal absurdistische en memorabele scènes (waarvan er een verrassend genoeg doet denken aan Star Wars) zou deze voor een Oscar genomineerde film wel eens een publiekstrekker kunnen worden.
Terug naar boven
Filmen om te overleven
La Cueva
Alfredo Montero • Spanje, 2013
[REC] is een van de eerste filmtitels die bij het aanschouwen van het Spaanse La
Cueva (de grot) naar boven komt. Regisseur, scenarist, producent en cameraman Alfredo Montero geeft toe dat die Spaanse horrorfilm dé grote inspiratiebron is geweest voor zijn bijdrage aan het programmaonderdeel Signals: How to Survive…, (waar ook Canopy en Blutgletscher deel van uitmaken). Drie mannen (waaronder de cameraman) en twee vrouwen vliegen naar het Canarische eiland Formentera (waar Montero van vandaan komt) voor een vakantie. Na een avond flink zuipen, stuiten ze de volgende dag op een grot en besluiten deze te onderzoeken. Niet geheel verrassend raken ze de weg kwijt in het ondergrondse doolhof en dat zorgt voor de nodige paniek en spanning in de groep op het scherpst van de snede. Dit alles wordt met de camera vastgelegd.
De verrassing bij dit soort ‘found footage’ films is er overigens wel een beetje af, na films als [REC], Cloverfield en The Bay. Maar in de juiste handen is het nog immer een bijzonder effectief stijlmiddel, dat garant staat voor de nodige adrenaline en schrikmomenten. En, niet te vergeten, een hyperactieve cameravoering en een flinke dosis nachtzichtbeelden (ook al effectief toegepast in The Descent, die andere grothorror). Voor de opvallende stijlbreuk aan het begin van de film valt nog wel wat te zeggen, maar deze werkt aan het einde ongelofelijk verwarrend – om niet te zeggen contraproductief.
Terug naar boven
West ontmoet Oost
Eastern Boys
Robin Campillo • Frankrijk, 2013
De scènes die van verre afstand worden gefilmd in Gare du Nord met het kat-en-muisspel tussen Daniel en Marek fascineren, net als het meer surrealistische deel erna in Daniels appartement waarin het feestgedruis een constant dreigende ondertoon heeft. Hierna verandert Eastern Boys nog tweemaal van toon. Eerst staat de curieuze en turbulente relatie tussen Daniel en Marek centraal, die vervolgens culmineert in het laatste, meest conventioneel aanvoelende, deel van de film.
Ondanks het wisselen van stijl en zelfs in genres is Eastern Boys een geslaagd speelfilmdebuut van regisseur Robin Campillo, die als scenarist en editor onder andere werkte aan Vers le Sud en Entre les Murs en medeverantwoordelijk was voor de fraaie serie Les revenants. Hij wordt hierin ondersteund door een sterke cast met Olivier Rabourdin als Daniel (hoewel dit personage in zijn naïviteit en passiviteit soms wat irriteert), de jonge Kirill Emelyanov als Marek en Daniil Vorobyov als bendeleider, die charisma en slimheid combineert met licht psychopathische trekjes.
Terug naar boven