IFFR: Deel 2
.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9
Inhoud: Canopy | Caníbal | Heli | Reimon
In dit tweede deel bespreekt 8WEEKLY een viertal films. In de eerste maken we een overlevingstocht in de jungle mee die dicht op de huid is gefilmd, vervolgens zien we een kannibaal met een kleermakerszaak, drugsgeweld in Mexico, en als laatste een schoonmaakster gedurende haar werkzaamheden.
De claustrofobische ruimte
Canopy
Aaron Wilson • Australië, 2013
Hoewel de aandacht een groot deel van de film wordt gericht op een enkel persoon, de setting niet of nauwelijks verandert en er heel weinig in wordt gesproken, is het Aaron Wilson in zijn debuut gelukt de overlevingstocht sterk te verbeelden. De jungle vervult hierin een hoofdrol, samen met de immer aanwezige dreiging die vaak niet zichtbaar is, maar wel invoelbaar wordt gemaakt. Dat heeft voor een deel te maken met de fraaie cinematografie, maar nog meer met de uitstekende sound design, waarbij je als kijker voortdurend wordt omgeven door oorlogshandelingen, junglegeluiden en zo nu en dan stemmen. Het enorme gebied krijgt daardoor iets claustrofobisch en met beperkte middelen wordt een overtuigend resultaat bereikt. Het maakt nieuwsgierig naar de overige delen, want dit is volgens Wilson de eerste film van een trilogie waarvan het tweede deel al voor zo’n tachtig procent geschoten is.
Terug naar boven
De kannibaal en de vrouw
Caníbal
Manuel Martín Cuenca • Spanje, Roemenië, Rusland, Frankrijk, 2013
Met strakke hand, in een haast ingetogen tempo, zonder gebruik van muziek of effectbejag zet regisseur Cuenca de wereld van Carlos neer. In zijn sterk gereguleerde leven is geen plaats voor een vrouw, tenzij zij invulling kan geven aan zijn ongebruikelijke vleselijke lusten. Dat ogenschijnlijke equilibrium waarin hij verkeert, wordt aan het wankelen gebracht als een bevallige Oost-Europese buurvrouw – die als masseuse haar geld verdient – in zijn leven verschijnt. Antonia de la Torre zet overtuigend de afstandelijke en keurige, maar ook verraderlijk kleurloze Carlos neer. Maar het is vooral de Roemeense actrice Olimpia Melinte die de show steelt, met de subtiele wijze waarop ze aan meerdere rollen invulling geeft.
Terug naar boven
Uitzichtloze spiraal van geweld
Heli
Amat Escalante • Mexico, 2013
De pasgetrouwde Heli woont met zijn vrouw, hun pasgeboren kind, zijn vader en zijn zusje in een huisje op het Mexicaanse platteland. Vader en zoon werken in een moderne autofabriek. Zuslief, amper de tienerleeftijd bereikt, heeft een vriendje die wordt opgeleid tot politieagent. Hij is het die uiteindelijk het hele gezin meesleurt in de Mexicaanse drugsoorlog met zijn vele uitwassen, waarin de politie machteloos of corrupt is en qua wreedheid niet onder doet voor de drugskartels. Escalante weet weer tastbare spanning in schijnbaar onschuldige scènes te leggen en tegelijkertijd de alledaagsheid en achteloosheid van het gruwelijke geweld te tonen. Dat een martelscène zich in een huiskamer afspeelt terwijl moeders op de achtergrond in de keuken keuvelt en enkele pre-tieners erbij betrokken worden, versterkt de impact alleen maar. Huiveringwekkend en vergaand.
Terug naar boven
Saaie schoonmaakster
Reimon
Rodrigo Moreno • Argentinië, Duitsland, 2013
Terug naar boven