Genrepotpourri in het Filmmuseum
.
In het Filmmuseum wordt voor de vijfde keer een programma getoond met daarin een selectie van de, volgens de organisatie, beste films uit Hong Kong van het afgelopen jaar. Goede kans dus om kennis te maken met recente films uit de legendarische filmstad die hier de bioscoop niet halen, maar daar niet zouden misstaan. Het programma toont aan dat uit de voormalige Britse kroonkolonie – waar tegenwoordig jaarlijks zo’n viiftig, zestig films worden geproduceerd – vele soorten genres komen.
Inhoud: Brothers | Eye in the Sky | Invisible Target | Pye Dog | Whispers and Moans
11 juni
Prostitutieperikelen
Whispers and Moans (Sing kung chok tse sup yut tam)
Herman Yau • 2007
Ook loopt er een sociaal werkster rond die in de tien dagen dat het verhaal zich afspeelt steeds probeert de hoeren (pardon: sekswerkers) ervan te overtuigen dat hun beroep – immers het oudste ter wereld – meer respect verdient. Zij lijkt de moraal van het verhaal te verpersoonlijken. Maar net zoals haar speeches de sekswerkers niet kunnen overtuigen, heeft de film moeite om de kijker te voor zich te winnen. Daarvoor maken de personages te weinig ontwikkeling door en kabbelt het verhaal te langzaam voort. Daar komt nog bij dat de dames er weliswaar allemaal wel heel erg fraai uitzien, maar daardoor helaas ook lastig uit elkaar te houden zijn. Er wordt door hen weliswaar weinig verhullend over ‘het vak’ gesproken, maar opzien baren doet het hier niet – laat staan enorm boeien. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven
Als in de jaren tachtig
Invisible Target (Nan ben er se)
Benny Chan • 2007
Invisible Target biedt niets nieuws: het gebruikelijke plotje; een dosis melodrama; knappe popsterren in de hoofdrollen; heftige actie. Wat betreft dat laatste doet de film met zijn ontploffingen, enthousiast kunst- en vliegwerk en gewaagde fysieke stunts meer denken aan het jaren-tachtigwerk van Jackie Chan dan aan recentere politiedrama’s. Maar anders dan bij een klassieker als Police Story ligt de enige verdienste van deze film in de actie. Nadat de plot afgewikkeld is, volgt nog ruim een half uur van zinderende scènes van geweld en destructie. Zulke momenten kunnen dit verder niet opzienbarende genrewerkje voor de liefhebber de moeite nog waard maken. (Paul Caspers)
Terug naar boven
5 juni
Een sentimentele draak in slow motion
Pye Dog (Ye. Leung heun)
Derek Kwok • 2007
Terug naar boven
4 juni
Onzichtbaar observeren
Eye in the Sky (Gun chung)
Nai-hoi Yau • 2007
Na de geslaagde overval op een juwelier identificeert een speciale politie-eenheid met behulp van bewakingsbeelden ‘Fatman’ (gespeeld door de dikkige Lam Suet, die regelmatig figureert in films van Johnnie To). Via observaties proberen ze vervolgens via deze handlanger het brein van de organisatie te vinden. Wat volgt is een kat-en-muisspel tussen politie en gangsters, dat helaas niet altijd even sterk is uitgewerkt. Zo blijkt dosering niet de sterkste kant van regisseur Yau te zijn. Een bewegerige camera mist zijn doel als je hem in elke scene toepast en bovendien is de – op zich interessante – parallel tussen de politie- en de gangsterbaas op het laatst wel erg weinig subtiel uitgewerkt. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven
Van je familie moet je het hebben
Brothers (Hing dai)
Sung Kee Chiu • 2007
Er zijn in Brothers wat overeenkomsten met The Godfather, want ook hierin wordt een burger door een maffiafamilie, of hij wil of niet, langzaam aan de misdaad in gezogen. De status van die klassieker zal Brothers niet krijgen, maar een fijne genrefilm is het wel. Hierbij is de ambivalente manier waarop de grote broer manipulatief bezig is (waarbij je je afvraagt of hij zijn broertje nou kwaad wil doen of niet) subtiel uitgewerkt. Voor ingewijden in de Hong Kong-cinema is het bovendien een interessante film omdat hij vier van de zogenaamde ‘Vijf Tijgers’ samen op het witte doek brengt. Dat was een groep acteurs (Andy Lau, Felix Wong, Michael Miu, Ken Tong en de afwezige Tony Leung Chiu Wai) die in de jaren tachtig mateloos populair was op het lokale televisiestation TVB. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven
Het Hong Kong Film Panorama duurt nog tot en met 11 juni. Lees hier het verslag van de vorige editie.