IFFR 2010
Het festival is voorbij maar de verslaggeving van 8WEEKLY gaat nog even door. Vandaag aandacht voor een onvervalste nouvelle vague-parel, een ver gaande liefde voor God, de terugkeer van de Jordans, een persoonlijke hommage aan een editor, een kille maar realistische film over de oorlog in Joegoslavie, en warrige horror uit Thailand.
Deel 1 | Deel 2 | Deel 3 | Deel 4 | Deel 5: Interview Dorothée van den Berghe | Deel 6 | Deel 7 | Deel 8 | Deel 9 | Deel 10 | Deel 11: Interview Kun-jae Jang
Inhoud: Adieu Philippine | Hadewijch | Life During Wartime | Mark | Ordinary People | Slice
Eindeloze zomer van de nouvelle vague
Adieu Philippine — Signals – RE: Reloaded
Jacques Rozier • Frankrijk, 1963
De tweede helft speelt zich af op het zonnige Corsica, waar het drietal geniet van een laatste vakantie voordat Michel het leger in gaat om te vechten in Algerije. De film is speels en vrolijk en past in zijn gefragmenteerde montage en losse narratieve lijn makkelijk binnen de nouvelle vague. Roziers gebruik van een heerlijke soundtrack met Franse pop en Corsicaanse folkmuziek werkt perfect bij de film. Naar het einde toe wordt Adieu Philippine melancholischer als Michel moet vertrekken en beide meisjes hun gevoelens voor hem onder ogen moeten zien. Daarmee doet de film denken aan Dino Risi’s Il sorpasso (ook 1962) die een beeld geeft van een heerlijke zomer die wrang eindigt. Ook die van Michel en de meisjes eindigt abrupt, maar die van de nouvelle vague duurt na het zien van Adieu Philippine nog steeds voort. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Als Céline Koranlessen gaat volgen bij Yassins broer Nassir, die in haar een verwante ziel ontdekt, snijdt de regisseur een interessant punt aan: in hoeverre is de liefde voor God tussen aanhangers van verschillende geloven met elkaar te vergelijken? Het is daarom frustrerend dat hij geen ander antwoord lijkt te hebben dan dat beiden gevoelig zijn voor extremisme, en dat hij er in de plot ook niet meer uit komt. Hoewel Julie Sokolowski sterk is in de titelrol en ze een boeiende mengeling van naïviteit en fanatisme weet over te brengen, weet de rest van de cast minder te boeien. De subplot rond draaideurcrimineel David roept vooral vragen op en de teksten oplepelende en irrationeel handelende Yassine is niet meer dan irritant. Maar als Céline zijn avances blijft afwijzen (ze is immers al verliefd op God), doet hij wel een treffende uitspraak: ‘je bent helemaal gestoord!’. Hij heeft gelijk, maar Dumont weet dat hij met haar verder moet. Hadewijch is een film om over na te praten, maar dan vooral omdat er vragen rijzen over wat Dumont precies wilde vertellen en wat er gebeurd is met zijn heldin. In zijn aardse en tegelijkertijd compromisloze en polariserende films trekt Dumont vaker paralellen met religie en zingeving, maar met Hadewijch krijgt hij er geen grip op. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Life During Wartime
is een soort vervolg op Happiness (1998), die indruk maakte met zijn cynische kijk op de Amerikaanse samenleving, bekeken vanuit het perspectief van het gezin Jordan. Wederom worden de zusjes Trish, Helen en Joy gevolgd, maar dan vertolkt door andere acteurs dan in Happiness. Solondz heeft dit trucje eerder toegepast in Palindromes (2004), waarin de hoofdpersoon door verschillende actrices gespeeld wordt. Werkt dit? Jazeker. Solondz’ keuze voor andere acteurs geeft een verfrissend effect. Zo neemt Michael K. Williams (Omar uit The Wire) de rol op zich van eenzame rukker Allen, die in Happiness memorabel vertolkt werd door Philip Seymour Hoffman.
Na tien jaar is er weinig veranderd voor de zussen Jordan. Nog steeds spelen de conflicten van vroeger, de twijfel over de toekomst en het zoeken naar liefde. Ze lijken niet gelukkiger, maar de enige die dat durft toe te geven is Joy, kwetsbaar vertolkt door de Britse actrice Shirley Henderson. Vergeten of vergeven is een terugkerend thema in de film. Ieder personage is hier op zijn eigen manier mee bezig en dit levert mooie scènes op: Joy die achtervolgd wordt door haar overleden ex Andy, of de pedofiele vader Bill die na zijn detentie zoon Billy opzoekt. Solondz legt dit alles vast zoals we van hem gewend zijn: cynisch, humoristisch, absurd en zwart. De karakters worden overtuigend neergezet, een tikje theatraal, maar dat versterkt juist de tragiek. Ed Lachman heeft prachtig camerawerk geleverd met kleurrijke, heldere shots. Life During Wartime is een geslaagd vervolg, maar kan wel het beste in combinatie met Happiness gezien worden. Dan versterken de films elkaar en blijft de kijker bij dit vervolg niet met vraagtekens zitten. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Mysterieus memento
Mark — Spectrum
Mike Hoolboom • Nederland, 2009
Er komt vooral een beeld naar voren van een persoon waar anderen op konden bouwen, maar op Karbusicky’s eigen leven en achtergrond wordt weinig ingegaan. Hoolboom wisselt de gesprekken opeens af met andere beelden. Zo hanteert hij in deel twee shots van Godards Vivre sa vie, en komen er ook korte beelden van Hollywoodfilms voorbij. Hoolboom lijkt ze te hanteren als een artistieke en poëtische invulling van zijn rouw voor Karbusicky, maar het effect komt gekunsteld over. Hieruit blijkt dat Mark een zeer persoonlijke film is voor Hoolboom, die helaas te weinig afstand neemt van zijn onderwerp. Voor de kijker blijft Mark vooral een mysterie. De film is zonder twijfel oprecht gemaakt, maar weet de kijker helaas niet te betrekken bij het leven en de dood van de persoon die de regisseur wil herdenken. Hoolboom slaagt er niet in om in zijn film meer te bieden dan een rommelig memento aan een ondoorgrondelijk en geliefd man. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Mechanisch moorden
Ordinary People — Bright Future
Vladimir Perisic • Servië, Frankrijk, Zwitserland, 2009
Deze zijn kil gefilmd, zonder enige vorm van emotie. De soldaten worden tussen de executies gevolgd als ze drinken en doelloos wachten in de zon. Ze praten haast niet, maar er is een spanning merkbaar in hun houding. Een film als Lebanon komt in vergelijking met de film van Perisic gekunsteld en gimmicky over, door het gebruik van een vizier als het oog van de kijker en de overdaad aan lijden en geweld. Ordinary People zal met zijn monotonie en saaiheid voor veel mensen een beproeving zijn, maar je kunt je ook afvragen of dat gevoel niet beter past bij de zinloosheid van oorlog. De film werkt zo op subtiele wijze als een registratie van systematisch moorden, zonder een excuus of een reden te geven voor die daad. De verwarring en de vragen die hij oproept blijven hierdoor relevant. Waar in Lebanon nog ruimte is voor een vorm van sluiting zoals je die van film gewend bent, blijft Ordinary People kil en ondoorgrondelijk en daardoor komt de film veel sterker en realistischer over. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Pulphorror wordt melodrama
Slice — Bright Future
Kongkiat Komesiri • Thailand, 2009
Het is de vraag of regisseur Kongkiat Komesiri zelf wist waar hij met het verhaal heen wilde. Feit is dat hij na een (wat bloedspetters betreft) veelbelovend begin, afzwaait en Tai een reis naar zijn geboortedorp laat maken. Daar verandert Slice ineens in een obligaat, voorspelbaar coming-of-agedrama. Als het bij deze misstap gebleven was, was het uiteindelijk misschien nog gelukt om de bizarre, maar sterke clou te accepteren. Maar Komesiri verwart de kijker met een onnodige verhaallijn rond de excentrieke inspecteur en laat te weinig aan de verbeelding over. Het camerawerk oogt goedkoop en de muziek — bij elke scène een ander nummer — slaat de plank mis. Met een betere editor en een kwartier minder was het misschien nog wat geworden. Nu levert Slice op zijn best een slappe lach op. (Geert Maarse)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR