IFFR 2012
.
In het zesde verslag van het IFFR aandacht voor een Chileense impasse, een mentale crisis, dementerende Amerikanen, autobiografische liefdesperikelen, de genadeloosheid van ouderdom en psychische uitputting à la Black Swan.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7
Inhoud: La jubilada | Shock Head Soul | The Patron Saints | Oversimplification of her Beauty | I’m Still Alive | Die Unsichtbare
Stilstand in de bergen
La jubilada — Bright Future
Jairo Boisier Olave • Chili, 2011
La jubilada registreert droog hoe deze vrouw weer een soort bestaan gaat opbouwen, terwijl haar verleden haar achtervolgt. De film is droogkomisch en toont het mijndorpje als een vergeten plek, waar iedereen zijn tijd uitzit. Actrice Paolla Lattus speelt Fabiola, die zich langzaam realiseert dat haar leven in een impasse is beland, laconiek. Verder speelt Catalina Saavreda uit The Maid de zus van Fabiola. Fabiola’s stilstand wordt goed uitgebeeld, maar al met al is La jubilada een iets te bescheiden en onverrassend debuut. (George Vermij)
Terug naar boven
Beheerste gekte
Shock Head Soul — Spectrum
Simon Pummell • Nederland/VK, 2011
Pummells film is deels fictief; het leven van de man wordt nagespeeld door een Nederlandse cast. Dit wordt aangevuld door interviews met psychiaters en neuropsychologen die ingaan op het belang van Schrebers teksten. In bepaalde scènes wordt gesuggereerd dat Schrebers mentale crisis het gevolg kan zijn van de strenge opvoeding van zijn vader, die een hele serie van methoden en apparaten had ontwikkeld om hem te straffen en te conditioneren. In flashbacks wordt getoond hoe de jonge Schreber wordt blootgesteld aan dit regime. Het geheel is mooi geschoten en redelijk geacteerd, maar wat de film vooral mist is een mate van subversiviteit die de gekte van Schreber tastbaar kan maken voor de kijker. De film mist de directe kracht van veel films die gekte als uitgangspunt hebben, zoals Repulsion en Keane. (George Vermij)
Terug naar boven
Verval is overal
The Patron Saints — Bright Future
Melanie Shatzky & Brian M. Cassidy • VS/Canada, 2011
Terug naar boven
Uit de taal van een verliefde
Oversimplification of Her Beauty — Bright Future
Terence Nance • VS, 2011
De film zou makkelijk geïnspireerd kunnen zijn op Roland Barthes’ boek over verliefdheid, dat weer de inspiratiebron was van Mark de Cloes charmante Boy Meets Girl Stories. Oversimplification of her Beauty is soms iets te druk en je zou Nance pretentieus kunnen noemen. Wat dit alles redt is echter de pure openhartigheid van de film, waardoor je als kijker het gevoel krijgt dat Nance zijn hart voor je openstelt. (George Vermij)
Terug naar boven
Eenzame ouderdom
I’m Still Alive — Spectrum
Peter van Houten • Nederland, 2012
Toch is de film niet geheel bevredigend, omdat je als kijker weinig over Jadwiga komt te weten. Je vraagt je af waar ze met al haar koffers, die bovenop een kast gestapeld zijn, geweest is. Of wie haar dierbaar waren, een vraag die de portretfoto’s in haar huiskamer oproepen. Wat drijft haar, in haar proces van eenzaamheid en aftakeling, om nog verder te leven? Hoe dichtbij en intiem de filmmaker haar ook vastlegt, hij dringt niet door tot de historie of de psyche van de vrouw. Wat rest is een pijnlijke en eenzame registratie van ouderdom. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven
Een andere rol
Die Unsichtbare — Spectrum
Christian Schwochow • Duitsland, 2011
De regisseur heeft een goede keuze gemaakt met de casting van Stine Fischer Christensen als Fine. Het meisje oogt kwetsbaar en onopvallend. Pas wanneer ze Camille is, met blonde pruik en sexy gekleed, ontwaart zich een persoonlijkheid. Niet vreemd dus dat haar toneelrol en privéleven steeds meer door elkaar heen gaan lopen. Fine wordt Camille, waarmee ze zichzelf in een wankele positie plaatst. Aangemoedigd door Friedmann laat Fine zich leiden door impulsen en emoties, maar ook tot zelfdestructie. De film doet in zijn thematiek onmiskenbaar denken aan Aronofsky’s Black Swan, waarin de hoofdpersoon geen onderscheid meer kan maken tussen haar rol en privéleven. Black Swan is echter extremer en indringender in het tonen van de lichamelijke en psychische uitputting. Ondanks het overtuigende acteren en wat krachtige scènes (vooral die met Fines gehandicapte zusje Jule zijn sterk) laat Die Unsichtbare geen overrompelende indruk achter: daarvoor is het scenario te conventioneel en te weinig verrassend. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven