IFFR 2010
In deel zes kijken we naar het beleg van een fort, egotrippen met de Kinks, bloemblaadjes strooien in Zwitserland, een studente/callgirl in Ljubljana, een vrijwilligster in een hospice, Trotsky op een sinaasappelkistje en tragiek rond het prikkeldraad.
Deel 1 | Deel 2 | Deel 3 | Deel 4 | Deel 5: Interview Dorothée van den Berghe | Deel 6 | Deel 7 | Deel 8 | Deel 9 | Deel 10 | Deel 11: Interview Kun-jae Jang
Inhoud: Beaufort | Do It Again | Pepperminta | Slovenian Girl | Les signes vitaux | The Trotsky | True Noon
Beaufort is de naam van een fort in het huidige Zuid-Libanon dat door kruisvaarders werd gebouwd en in de eeuwen erna talloze malen van eigenaar wisselde. De film belicht de laatste dagen van de bezetting van deze strategisch belangrijke maar sterk geïsoleerde buitenpost door Israël. Dit land heeft het fort al vanaf 1982 in handen, maar zal zich in 2000 terugtrekken. Een kleine groepje Israëlische soldaten bewaakt ondertussen deze stelling, terwijl ze in toenemende mate aangevallen worden door mortieraanvallen van Hezbollah.De eindeloze labyrintische gangen van het fort hebben het claustrofische effect van een ruimteschip, of beter: dat van een duikboot. Regisseur Joseph Cedar noemt Das Boot dan ook als een bron van invloed, en net als in die film vormen ook hier de kameraadschap en de spanningen van een groepje mannen dat onder extreme omstandigheden op zichzelf is aangewezen de leidraad. De afwezigheid van politiek, het verlies van kameraden, de constante dreiging van aanvallen, de nabijheid van de dood. We hebben het eerder gezien, maar de uitzicht- maar vooral nutteloosheid van oorlog wordt in Beaufort fraai en vooral ingetogen verbeeldt. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Edgers gaat prozaïscher te werk. Eerst mogen vrienden en familie uitleggen waarom zijn plan weliswaar sympathiek is, maar weinig kans van slagen heeft. Daarna doen bekende mensen uit de film- en muziekindustrie, van Paul Weller tot Zooey Deschanel, dat nog eens dunnetjes over. Het is leuk om Sting ‘You really got Me’ te horen zingen, maar verder heeft dit gedeelte van Do It Again toch veel weg van een potje ‘Kijk eens wie ik allemaal ken’. Edgers wil met elke muzikant een Kinks-nummer spelen, wat leuk voor hem is, maar niet voor ons. De mogelijkheid dat hij zijn baan bij de Boston Globe verliest, wordt niet benut om de film in een breder perspectief te plaatsen en de teloorgang van de traditionele pers te becommentariëren, maar dient voornamelijk om een veel huiselijkere crisis in beeld te brengen: is er straks nog wel geld om de verjaardag van Edgers veelvuldig naar de camera grijnzende dochtertje groots te vieren? Het ego wint het van de oprechte muzikale belangstelling en dat is dodelijk voor de documentaire. Edgers is niet interessant of humoristisch genoeg om als onderwerp van de film te dienen. En trouwens, zou die eigenlijk niet over de Kinks gaan? (Marjolein van Trigt)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
De flashbacks naar Pepperminta’s jeugd zijn humoristisch maar de beelden van haar tegenwoordige leven beklijven minder. Zodra er teksten worden uitgesproken, blijkt waar de zwakheid van Rist in zit. ‘Het is altijd het goede moment om geboren te worden’ is geen tekst die de personages meerdere malen uit kunnen spreken zonder als holle frasen te klinken. Het was prettig om vanaf een kussen op de vloer op te gaan in de installaties van Rist in het Boijmans. Voor een lange film is haar stijl toch minder geschikt. Als het meisjesachtige tijdens de film overgaat in aanstellerigheid, en de meditatieve leegte in inhoudsloosheid, maakt de bewondering langzaam plaats voor verveling. (Marjolein van Trigt)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Slovenian Girl (de bijnaam die Alexandra krijgt in de kranten), van regisseur Damjan Kozole, speelt zich af ten tijde van het voorzitterschap van Slovenië van de Europese Unie. Alexandra werft haar klanten onder de buitenlandse gasten, maar af en toe duikt er ook een landgenoot op. De film zit vol met dit soort contrasten: de dubbelrol van studente en callgirl, Alexandra’s leven tegenover dat van onwetende vriendinnen, haar naïviteit als ze onder druk gezet wordt door een paar ‘beschermers’ of als ze een hypotheek afsluit bij de bank, de botsingen met haar alleenstaande vader, zijn onvoorwaardelijke liefde voor haar, en de (West-Europese) moderniteit van het stadsleven versus de (Oost-Europese) beschermde omgeving van Alexandra’s geboortedorp. Pa’s weliswaar aandoenlijke pogingen om zijn band weer bij elkaar te brengen leiden wat af van Alexandra’s lot, maar voor de rest weet Kozole goed het overzicht te houden in al die verhaallijnen. Zolang hij maar bij zijn heldin blijft, is Slovenian Girl een gelaagd maar ook gefocust beeld van de manier waarop het harde kapitalisme bezit heeft genomen van een land en zijn inwoners. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Wellicht was regisseuse Sophie Deraspe zo op haar hoede voor vals sentiment dat ze van de weeromstuit helemaal geen mogelijkheid tot identificatie voor de kijker heeft overgelaten. De personages die op sterven liggen, leer je slechts oppervlakkig kennen. Simones reactie op hun dood is ingetogen, op het koele af. Door haar matte respons kan de kijker zich niet in haar verplaatsen. In plaats van oprechte ontroering voelt die op den duur slechts zadelpijn door de harde bioscoopstoelen. Les signes vitaux slaagt niet in de opzet — tenzij het de bedoeling was om het publiek een bijna-doodervaring van verveling te bezorgen. (Marjolein van Trigt)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
The Trotsky is een originele, zij het nogal melige Canadese komedie over de vraag wat de jongeren van nu zo passief maakt: is het apathie of gewoon verveling? Na het fabrieksprotest wordt Leon door zijn vader naar een openbare school gestuurd, waar hij prompt actie voert voor een scholierenvakbond. Vanaf dat moment volgt de film grofweg het stramien van de standaard high school-film (regisseur Jacob Tierny noemt The Trotsky zelf ‘a socialist high school film‘). Dat is helaas inclusief voorspelbaarheid, ongeloofwaardigheid en overacting. Omdat de film het qua humor van de teksten en de mimiek van hoofdrolspeler Jay Baruchel moet hebben, schiet de actie er lange tijd bij in. De premisse van de film wordt niet helemaal waargemaakt, ook omdat Tierny de mogelijkheid van een aantal grappen onbenut laat. Dat neemt niet weg dat The Trotsky een aantal sterke momenten kent, en vooral, relevante vragen stelt. Het is lang geleden, als het al ooit is gebeurd, dat een dergelijke genrefilm dat deed. (Marjolein van Trigt)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
True Noon is al leuk vanwege de klederdracht van de dorpsbewoners, de huwelijksgebruiken en de kans om eens in een Tadzjikistaans dorp rond te kijken. Saidof brengt het geheel bovendien met stijl in beeld. Het acteerwerk is eerder enthousiast dan gedegen te noemen, en de dialogen eerder uitleggerig dan subtiel, maar de personages komen wel degelijk tot leven. Typerend is de reactie van het publiek als een van de personages op een landmijn stapt. Er gaat een schok van ontzetting door de zaal. True Noon blijft niet hangen in exotisme of derde wereldproblematiek, maar brengt ook, zoals het hoort, universele emoties teweeg. (Marjolein van Trigt)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR