IFFR 2009
.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9 | Interview Kyung-mook Kim
Awaydays | The Baby Formula | Daytime Drinking | Flashbacks of a Fool | The Hungry Ghosts | Jerichow
Postpunk-hooligans
Awaydays
Pat Holden • Engeland, 2008
Holdens film balanceert tussen kritiekloze hommage en serieus drama, maar faalt vooral in dat laatste. In scènes die duidelijk de stoere look en het rebelse gedrag van de groep verheerlijken, blijkt dat Holden heeft gekeken naar A Clockwork Orange en alle navolgers van die film. De combinatie van slow motion-beelden en hippe muziek lijkt na het zien van Awaydays des te meer verworden te zijn tot een filmisch cliché. Als Holden zich vervolgens richt op de complexe relatie tussen Paul en Elvis en op Pauls toenemende agressieve gedrag, is het al duidelijk dat de film naar een conclusie werkt waarin de personages leren dat hun gedrag gevolgen heeft. Daarmee is Awaydays een voorspelbare film die visueel en muzikaal is opgeleukt, maar platgetreden wegen bewandelt. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Vrouwelijk sperma?
The Baby Formula
Alison Reid • Canada, 2008
Actrices Megan Fahlenbock (Lilith) en Angela Vint (Athena) bleken beiden zwanger, en Reid zag direct de potentie van die situatie. Voor de zwangerschap hoefde er dus niets gefaket te worden, en dit hielp de acteerprestaties van beide actrices enorm. Ze konden putten uit daadwerkelijk aanwezige gevoelens en dat is te zien. De stemmingswisselingen en emotionele buien spatten van het scherm af. Omdat de zwangerschap de makers dwong in continuiteit te draaien en het script organisch te ontwikkelen naarmate de zwangerschap vorderde, hing veel af van improvisatie en spontaan ingelaste scènes. Daardoor heeft de film een zeer natuurlijke en geloofwaardige uitstraling. De zeer diverse ondersteunende cast, iets te gemaakt divers wellicht, zorgt daarnaast voor voldoende plotspanning. De regisseuse benadrukt dat het marketingbudget van de film minimaal was, en dat ze had gehoopt op een rel in een wat conservatiever land dan Canada. Dat dit nergens gebeurd is lijkt erop te duiden dat het best goed gesteld is met de wereldwijde acceptatie van ouderschap voor paren van gelijke sekse. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Absurde borreltocht
Daytime Drinking
Young-seok Noh • Zuid-Korea, 2008
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Roxy en Bowie moeten het doen
Flashbacks of a Fool
Baillie Walsh • Groot-Brittannie, 2008
Daniel Craig is een sterk acteur, zo bewees hij al voordat hij die kracht overbodig maakte toen hij de rol van James Bond op zich nam, maar hier komt hij niet verder dan clichés. In het begin van de film is hij een tijd naakt te zien, en dat lijkt vooral een truc om te zorgen dat er een buzz rond de film ontstaat. Zijn jonge zelf (gespeeld door Harry Eden) doet het al niet veel beter. De acteurs die hem omringen spelen hem van het scherm af. Maar omdat hun personages niet echt interessant en hun onderlinge relaties niet duidelijk zijn, laat het spel de kijker koud. Belangrijker voor het falen van de film is echter het totaal ontbreken van een link tussen de twee verhaallijnen. Hoewel het in heden en verleden om Joe gaat en de beslissingen die hij neemt, voelen deze lijnen als twee aparte films. Daardoor valt de constructie als een kaartenhuis in elkaar. Regisseur Walsh heeft met zijn debuutfilm zijn hand overspeelt. Een ding moet je hem nageven: visueel staat de film als een huis. Zijn verleden als reclamefilmer heeft hem blijkbaar geholpen. De omgevingen van het heden (Joe’s sculpturale en lege huis aan de Californische kust) en verleden (de aandoenlijke poppenhuizen in de Britse duinen die zich wentelen in de ondergaande zon), worden perfect neergezet. Walsh gebruikt verder muziek van David Bowie en Roxy Music op de soundtrack, en dat is als het indrukken van een emotieknop bij het publiek: tranen gegarandeerd. Maar gezien de rest van Flashbacks of a Fool lijkt de soundtrack vooral een poging zijn falen op de meeste andere terreinen te verbloemen. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Stroef debuut
The Hungry Ghosts
Michael Imperioli • VS, 2008
Vijf personages in New York worden gedurende een tijdsbestek van 36 uur gevolgd in The Hungry Ghosts. We maken onder andere kennis met een aan cocaïne verslaafde radiopresentator (Schirripa), zijn vrouw, hun zoontje en een man uit de afkickkliniek. Verschillende mensen, met een belangrijke overeenkomst: het zijn allemaal dolende zielen die in de grote stad op zoek naar zichzelf en naar de zin van het leven zijn. Dit klinkt nog veelbelovend, maar de uitvoering is vervolgens bedroevend. Dat begint al in het camerawerk, dat erg vreemd is voor een film die zich afspeelt in de grimmige zijstraatjes van New York. Daarmee loopt het realisme dat de film wil uitdragen al een flinke knauw op, wat door de amateuristische montage nog eens versterkt wordt. Het acteerwerk is bij vlagen wel sterk, wat ook wel mag met al die grote namen uit The Sopranos, maar ook daarvoor geldt dat het te gekunsteld overkomt. De gebrekkige acteursregie van Imperioli is daar zeker debet aan. Alleen hoofdrolspeler Schirripa weet zich aan de malaise te onttrekken en bij vlagen oprechte emotie op te wekken. Het is echter te weinig om The Hungry Ghosts te redden. (Arman Avsaroglu)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Alledaagse film noir
Jerichow
Christian Petzold • Duitsland, 2008
Terug naar boven | Deze film op het IFFR