IFFR 2009
In ons derde verslag: vier geestverhalen uit Thailand, overleven op een Filippijnse vuilstortplaats, een wannabe criticus trekt naar Lausanne, een Britse vechtmachine met gevoelens, groepsdynamiek uit Zweden en een originele coming-of-age film met een Spanjaard, een Waalse en een Nederlander.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9 | Interview Kyung-mook Kim
Inhoud: 4BIA | Adela | Un autre homme | Bronson | Involuntary | Unmade Beds
Kwartet Thaise geesten
4BIA
Yongyoot Thongkongtoon, Paween Purijitpanya, Banjong Pisanthanakun, Parkpoom Wongpoom • Thailand, 2008
Gelukkig is er in The Middle sprake van humor en zelfspot — en ook nog eens leuke referenties aan andere films. Het vlot van vier vrienden slaat tijdens een riviertocht door de jungle om. Hierna rijst de vraag of een van hen dit ongeluk wel echt overleefd heeft, of dat het zijn geest is die ze zien. In The Last Freight tenslotte is een stewardess er schuldig aan dat een arrogante prinses om het leven komt. Hierna krijgt zij, in een verder leeg vliegtuig, te maken met haar kwade geest. Goede schrikmomenten gegarandeerd. 4BIA (spreek uit als phobia) is een over het geheel genomen geslaagde staalkaart van de Thaise horror, waarbij het een goede beslissing is geweest om niet te proberen van de vier verhalen één gekunsteld geheel te maken. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Verouderen in de sloppenwijken
Adela
Adolfo B. Alix Jr. • Fillipijnen, 2008
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Spelen met de criticus
Un autre homme
Lionel Baier • Zwitserland, 2008
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Knokken?
Bronson
Nicolas Winding Refn • Groot-Brittannië, 2008
Nicolas Winding Refn weet beide kanten van Bronsons medaille te tonen, zonder een oordeel op te dringen. De man is een stuk tuig van de richel waar inderdaad niets anders mee aan te vangen valt dan hem eenzaam op te sluiten. Maar hij is ook een kwetsbare en intelligente jongen die door zijn ervaringen nooit de kans heeft gehad emotioneel volwassen te worden. Dat hij later in zijn gevangeniscarriere romans en poëzie is gaan schrijven en zich op de schilderkunst heeft gestort, getuigen van zijn uiteindelijke groei. Refn hint subtiel op de mogelijkheid dat Petersons leven heel anders had kunnen lopen als hij wat eerder zijn artistieke kanten had kunnen onderzoeken. Of genoot hij zo van het afrossen van tegenstanders dat geen enkele hobby daar tegenop kan? Hoewel we al zijn kanten te zien krijgen (Bronson is niet alleen zeer gewelddadig maar ook erg grappig, kwetsbaar en sluw), blijft de man een raadsel. Tom Hardy is fantastisch in de titelrol (die doet denken aan die van Eric Bana in Chopper) en Refn maakt creatief gebruik van kleuren, close-ups en theatrale effecten. Een wonderlijke maar vermakelijke film over een nog wonderlijker en vermakelijker man. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Herkenbare groepsdruk
Involuntary
Ruben Östlund • Zweden, 2008
De aard van groepsdynamiek wordt onderzocht in deze ensemblefilm van Ruben Östlund. De kracht van de film is zijn herkenbaarheid. Östlund laat zien dat groepsdruk van alle tijden en generaties is, en de verhalen zullen bij iedere kijker wel een snaar van identificatie weten te raken. Waarom reageert een individu anders als hij of zij zich in een groep bevindt? Waarom wordt het besef van goed en kwaad overboord gegooid, en worden waardigheid en gezond verstand ingeruild voor onderwerping aan een onzichtbare dictatuur? Ondersteund door een zeer ongedwongen cameravoering — waarbij lichaamsdelen met regelmaat door het kader afgesneden worden en scenes met een vast camerastandpunt het drama tonen — creëert Östlund een eigen stijl. Die is soms wat te gemanierd, maar draagt in zijn consequentheid bij aan de eenheid van de film. Hij toont zich een beheerst manipulator van de psyche als hij scenes afbreekt op die momenten dat kijkers zich ongemakkelijk gaan voelen. Zo laat hij de keuzes steeds bij die kijker waarna die achteraf kan nagaan of het gedrag van personages overeenstemt met eigen afwegingen. Een film die tot napraten uitnodigt zonder al te belerend te zijn. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Chroniqueur van de jeugd
Unmade Beds
Alexis dos Santos • Groot-Brittannië, 2008
Dos Santos heeft zich duidelijk ontwikkeld sinds zijn vorige film. De ietwat gekunstelde visuele stijl van Glue, die het moeilijk maakte compassie te voelen voor de personages, is in Unmade Beds drastisch ingeperkt. Zonder dat dit ten koste gaat van Dos Santos’ grote kracht: het weergeven van de zweverige gemoedstoestand van jongeren. Unmade Beds blijft visueel een genot en een sterke ondersteunende soundtrack en goede casting maken de film tot een zeldzaam originele coming-of-age-film die de status van Dos Santos als chroniqueur van de jeugd alleen maar versterkt. (Arman Avsaroglu)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR