IDFA 2010
In het voorlaatste deel van het IDFA-verslag aandacht voor de Keniaanse maatschappij op microniveau, de verziekte relatie tussen de VS en Iran, een frisse wind in het klimaatdebat en giftige paddestoelen in 3D.
Inhoud: The Team | American Coup | Cool It | Cane Toads: The Conquest
Kenia op microniveau
The Team — Feature-Length Documentary
Patrick Reed • Canada, 2010
De televisiemakers namen als uitgangspunt van de soap een voetbalteam (voetbal is ook in Kenia razend populair), bestaande uit zowel mannen als vrouwen en afkomstig van diverse stammen die samen moeten werken om een gemeenschappelijk doel te bereiken. De Keniaanse maatschappij op microniveau, zeg maar. De documentairemakers volgen vanaf de audities de niet-professionele acteurs die verkozen zijn en laten zien hoe zij leven in het hedendaagse Kenia. De fraai gefilmde documentaire levert daarmee een interessante kijk op diverse schakeringen van de samenleving, waarbij het toverwoord voor de toekomst ‘hoop’ is. De dagelijkse beslommeringen laten echter zien dat het land en zijn bevolking nog een lange weg hebben te gaan. Zo zien we hoe een van de acteurs enorme moeite heeft om een huis te vinden, puur en alleen omdat hij tot de ‘verkeerde’ stam behoort. Zijn het niet etnische spanningen die een tol eisen, dan is het wel criminaliteit, zoals aan het eind pijnlijk duidelijk wordt als diezelfde spelers bij een beroving om het leven komt.
Terug naar boven
Verhelderend, maar technisch zwak
American Coup — Reflecting Images: Panorama
Joe Ayella • VS, 2010
Debuterend regisseur Joe Ayella, van huis uit advocaat, wil met deze documentaire laten zien waar de oorsprong van de verziekte relatie tussen Iran en de VS vandaan komt. Behalve een reconstructie van de gebeurtenissen in ’53 gaat hij nader in op het effect dat deze in de decennia erna op de relatie Iran-VS heeft gehad, waarbij duidelijk wordt dat de staatsgreep (de eerste die de CIA uitvoerde) op lange termijn nadelig voor de VS is geweest. Het is jammer dat deze verhelderende documentaire ernstig geplaagd wordt door technische onvolkomenheden. Zo ziet een van de cruciale interviews eruit alsof het twintig jaar geleden op VHS is opgenomen, loopt het geluidsniveau en de audio kwaliteit van de andere interviews erg uiteen, worden archiefbeelden soms in de verkeerde beeldverhouding vertoond, is de achtergrondmuziek vaak veel te hard en de voice-over stem dodelijk mat. Jammer — en zo ontzettend onnodig.
Terug naar boven
Controversiële frisse wind
Cool It — Green Screen Competitie
Ondi Timoner • VS, 2010
Cool It is geen kritisch portret van Lomborg, maar een platform om zijn denkbeelden tentoon te spreiden. De film is daardoor soms wat pamflettistisch, maar Lomborg is een enthousiast en begenadigd spreker die — en dat pleit voor hem — niet drammerig overkomt. Het is bovendien wel weer eens een verademing om een ander geluid te horen dan angstzaaierij als Al Gores An Unconvenient Truth. Het zet aan tot denken, maakt nieuwsgierig, maar het grote probleem blijft natuurlijk dat het voor de kijker zo goed als onmogelijk is de data te verifiëren.
Terug naar boven
Het probleem dat agapad heet
—
in 3D
Cane Toads: The Conquest — Reflecting Images: Masters
Mark Lewis • USA, Australia, 2010
Een serieus probleem dus voor een land dat met bijvoorbeeld het konijn, de kat en de dromedaris al z’n portie schadelijke exoten kent. Een probleem dat vraagt om een serieuze documentaire. Of niet! Want als Cane Toads: The Conquest iets is, dan is het een luchtige, bij vlagen zelfs hilarische kijk op het probleem. Allerlei facetten (geschiedenis, biologie) van de agapad komen voorbij, maar het zijn de schitterende types die met de pad in aanraking zijn gekomen die samen met de beesten zelf de show stelen. De man die padden opzette en in een tableau plaatste in de hoop hiermee publiek te trekken (wat hopeloos mislukte); de pissige boer die een enorme hekel aan ze heeft; de vrouw die als klein meisje eentje als huisdier hield; de man die zichzelf elektrocuteerde terwijl hij padden aan het spiesen was. En dan hebben we nog geen eens gehad over de hond die graag tript van het paddenlikken! De docu blinkt niet alleen uit in z’n gevoel voor humor, maar zeker ook in de fraaie cinematografie, waarbij op prachtige wijze gebruik wordt gemaakt van — uniek in doculand — 3D.
Terug naar boven