
Imagine 2013
In deel twee van ons festivalverslag aandacht voor een indrukwekkende zombiefilm, het einde van de wereld, herinneringen aan een schilderijroof, een alfabetische verzameling horrorfilmpjes en de traditionele verrassingsfilm.
DEEL 1 | DEEL 2
Inhoud: The Battery | Fin | Trance | The ABC’s of Death | Hellbenders
Twee mannen in een steeds kleiner wordende wereld
The Battery
Jeremy Gardner • VS, 2012
~
Scenarist en regisseur Jeremy Gardner neemt tevens de rol van Ben op zich, die niet veel moeite heeft de enkele zombies die ze tegenkomen uit de weg te ruimen. In tegenstelling tot Mickey (Adam Cronheim), die zich het liefst van de wereld afsluit met zijn discman vol melancholieke indiepop (muziek speelt dan ook een opvallende rol op de soundtrack). Het naturelle, ongedwongen spel versterkt de band die je als kijker met de twee krijgt. Ook deze zombiefilm zegt uiteindelijk meer over de levenden dan over de doden. De soms lange shots (met eentje die wel heel erg veel aandacht van de kijker vergt) versterken de alledaagsheid van een wereld die even leeg als benauwend is. Zonder twijfel een van de hoogtepunten van het festival. De bezoekers van de film kregen bovendien een bonus: de sympathieke Gardner en Cronheim waren bij de voorstellingen aanwezig.
Het einde van de wereld – en een vriendengroep
Fin
Jorge Torregrossa • Spanje, 2012
~
Valse en verdwenen herinneringen
Trance
Danny Boyle • Groot-Brittannië, 2013
~
Het is een vermakelijke heist-film met een twist die met humor wordt gebracht, maar in het middendeel wordt hij echter steeds rommeliger. Het is het gevaar van een speelfilm die gaat over herinneringen. Want wat is echt gebeurd, wat een herinnering, en wat is door hypnose ingeplant? En hoeverre wil je het publiek hierin (mis)leiden? Een strakke structuur doet een film wonderen, ook al is die onconventioneel, zoals in Memento, of als het gaat over dromen in plaats van herinneringen, zoals Inception. Het labyrintische plot zorgt hier echter voor onoverzichtelijkheid – en het gevaar dat de kijker uit desinteresse afhaakt. In de laatste acte wordt een hoop duidelijk (onder andere over een op z’n zachtst gezegd opmerkelijke naaktscène van Dawson), maar het leed is dan al geschied.
Divers assortiment
The ABC’s of Death
Diverse regisseurs • VS/Nieuw-Zeeland, 2012
~
Zo zijn er een aantal die het verzinnen van een onderwerp tot centraal punt maken (de makers die met de letter Q waren opgescheept bijvoorbeeld). Ook opvallend: er zijn weinig films waarin zo vaak een toilet te zien is. Hoewel net iets te vaak te flauw of niet echt origineel of goed uitgewerkt, zijn er toch enkele onmiskenbare hoogtepunten. Zo is daar het volledig in slomo getoonde D is for Dogfight, het banale maar grappige F is for Fart uit Japan, L is for Libido van de Indonesische Timo Tjahjanto (waarschijnlijk het segment dat het verst de grenzen opzoekt), en het brute en hilarische T is for Toilet van het Britse stopmotion-genie Lee Hardcastle. Het is wellicht een wat magere oogst, maar dat we van sommige makers in de toekomst nog het een en ander mogen verwachten lijkt vast te staan.
3D duiveluitdrijvers
Hellbenders
J. T. Petty • VS, 2013
~
Jaren geleden was Petty ook al op het festival te zien met het aardige The Burrowers, een scifi-western met Clancy Brown in de hoofdrol, die nu ook weer van de partij is (en op Imagine ook in John Dies at the End te zien was). Ook Hellbenders verdient de kwalificatie ‘aardig’. Het uitgangspunt van de vloekende, zuipende en blowende geestelijken van de Interfaith Order of Hellbound Saints (Brooklyn Parish) die met elkaar samenwonen in iets wat wel wat weg heeft van een studentenhuis, werkt goed. Er zitten enkele leuke verbale en fysieke grappen in en de personages zijn sympathiek. Helaas laat Petty het hier niet bij, want in het verbeelden van het einde der wereld overtuigt Hellbenders niet. Waarom dan ook is gekozen voor 3D in een film die het vooral van de dialogen moet hebben is een raadsel.