IFFR 2010
In ons tweede verslag aandacht voor een brok zenuwen in Stockholm, spanningsloze opgravingen, de Algerijnse Onafhankelijkheidsstrijd, een enerverend maar ook pretentieloos ninja-epos, een bijzondere driehoeksrelatie in Tokyo, tragikomische drugsproblematiek in Tbilisi en een redelijke geslaagde uitwisseling tussen Duitsland en Tanzania.
Deel 1 | Deel 2 | Deel 3 | Deel 4 | Deel 5: Interview Dorothée van den Berghe | Deel 6 | Deel 7 | Deel 8 | Deel 9 | Deel 10 | Deel 11: Interview Kun-jae Jang
Inhoud: The Ape | Los Condenados | L’ennemi intime | Kamui | Lost Paradise in Tokyo | Street Days | tranzania.living. room.
The Ape
In een stijl die herkenbaar is van de Dardennes, maar ook teruggrijpt naar de intense realistische drama’s van Alan Clarke en Lodge Kerrigan, schetsteen portet van een man die op het punt staat om in te storten. De eerste scènes tonen hem gehaast door Stockholm pendelend, terwijl hij zijn zenuwen maar moeilijk onder bedwang kan houden. Hij werkt als rij-instructeur en leeft zich uit op de tennisbaan, en de constante spanning die daarbij van acteur Olle Sari afstraalt wordt gaandeweg ongemakkelijk voor de kijker. Zou het zijn dat hij de druk van het moderne leven niet aankan? Staat hij op het punt om een psychose te krijgen? Halverwege de film wordt duidelijk wat de reden is voor zijn gedrag, maar regisseur Jesper Gansland weet de psyche en de motieven van het personage mysterieus te houden. The Ape toont dat het mogelijk is om van een stijl, die al zo veel onovertuigende navolgers heeft gekregen, cinema te maken die je echt raakt. Dit komt vooral door de combinatie van Sari’s nerveuze acteerwerk en het gefocuste en benauwende camerawerk. The Ape snijdt daarnaast een actueel thema aan dat door een intense stijl de kijker niet onberoerd zal laten. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
L’ennemi intime
Tijdens een treffende scène insteekt een gevangen FLN-strijder een sigaret op, maar doet dat aan beide zijden. Zijn bewaker is net als hij van Algerijnse afkomst en beiden hebben gevochten aan Franse kant tegen de Duitsers in WOII. Maar waar de een koos voor zijn roots bleef de ander bij zijn keuze voor Frankrijk. Omdat de FLN zijn hele familie heeft uitgemoord is hij daar des te zekerder over. ‘Dit ben jij’, zegt de gevangen strijder. ‘Welke kant je ook op gaat, je zal altijd verliezen. Je bent geen Algerijn meer en je zal nooit een Fransman worden.’ Toen de Algerijnse Onafhankelijkheidsoorlog eind jaren vijftig escaleerde stuurde Frankrijk massaal troepen naar hun overzeese grondgebied (zo zagen ze het land). Het Franse leger beschikte over vele Algerijnen die aan hun zijde vochten (Colons), wat een groot voordeel bleek tijdens gevechtsacties in het uitgestrekte land. Tegelijk gold voor elk van hen de metafoor van de sigaret: vroeg of laat zouden ze exploderen omdat hun positie onhoudbaar was.
In L’ennemi intime maken een verse luitenant en zijn compagnie, aan wie het fatalisme al een tijd knaagde, jacht op de leider van een lokale FLN-militie. De opstandelingen gebruiken wrede methoden om de plattelandsbewoners onder de duim te houden, maar de Fransen doen daar niet voor onder. De luitenant is vastbesloten daar niet aan mee te doen, maar hij vecht een hopeloze strijd. Dat hij door gaat draaien en zijn handen vies zal maken vormt een voorspelbaar element van de film. Ook is hij qua camerawerk en plotontwikkeling traditioneler dan Lebanon, die ook over de waanzin van oorlog gaat. Maar waar de film van Maoz moreel afstand houdt tot het conflict neemt L’ennemi intime duidelijk stelling en laat onomwonden zien tot welke gruwelijkheden ook een ‘beschaafd’ land bereid is als het gaat om het verdedigen van landsbelangen. Een goed gemaakte en moedige film die in eigen land echter weinig handen op elkaar kreeg. In de spiegel kijken blijft moeilijk, zelfs na 50 jaar. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Ninja’s en piraten
Kamui – Signals: Sai Yoichi
Yoichi Sai • Japan, 2009
Kamui is vlot gefilmd, maar de actiescènes zijn ondanks hun inventiviteit ongeloofwaardig door de uitbundige choreografie. Zo worden de speciale moves van Kamui getoond als in een videogame. De film is in zijn tweede helft wat zwakjes en het verhaal van een buitenstaander die wordt gedwongen om steeds maar weer te vechten, is zeker niet origineel. Dit gegeven wordt deels uitgediept door andere personages te introduceren die ook zijn gedwongen om te kiezen voor de weg van de ninja. Toch blijft het allemaal binnen de voorspelbare en ietwat nauwe kaders van het genre, waar actie toch de voornaamste grondstof is voor de verdere voortgang van het verhaal. Kamui werkt daarom het beste als een pretentieloze genrefilm die soms bijna camp overkomt in zijn kleurrijke overdadigheid, maar faalt om iets nieuws toe voegen. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Lost Paradise in Tokyo heeft alle kenmerken van een debuutfilm. Regisseur Shiraishi Kazuya heeft weliswaar als assistent gewerkt voor grote regisseurs, toch overkomt ook hem wat veel beginnende filmmakers gebeurt: teveel in je film willen stoppen en werken met een scenario dat te weinig doortimmerd is. Het concept van de driehoeksrelatie tussen een geremde jongeman, zijn onwetende maar in menig opzicht vrijere broer en een meisje dat vol dromen zit die ze ondanks tegenslagen vast weet te houden, is interessant. De manier waarop Sala bruggen weet te slaan tussen de broers en hoe ze Mikio weet los te maken van zijn remmingen vormen de kracht van de film. Maar Shiraishi haalt daar een actie van Saneo uit het verleden bij, een aantal losse eindjes rond Fala en haar dubbele status als call-girl en wannabe popster, en een seksfilm waarin Fala en Saneo figureren om geld te verdienen voor hun dromen. Dat is teveel van het goede. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Terug naar boven | Deze film op site IFFR Voor het onderdeel ‘Forget Africa’ bedacht programmeur Gert-Jan Zuilhof een wild plan: vertrek met een Westerse filmmaker naar een Afrikaans land en maak ter plekke een film. Zonder vooropgezet plan, met een minimaal budget en zonder iets te weten van het lokale filmklimaat. Zijn gedachte was dat er een wederzijdse uitwisseling van ideeën zou ontstaan en dat het land waar de film gemaakt werd op de kaart gezet werd. Met de Duitse regisseur Uli Schüppel bezocht hij Tanzania, en tranzania. living. room. is het resultaat daarvan. Schüppel fantaseerde in zijn jeugd over Afrika en hij had het plan om die fantasieen te herbeleven en als reactie daarop de gedachten van de lokale bevolking over zijn eigen huis te noteren. Hij volgt bewoners van Dar es Salaam met zijn camera en laat in voice-over hun beeld over Duitsland horen. Dat wisselt hij af met dromerige beelden van de savanne en laat zijn dochter zijn eigen jeugdfantasieën daarover uitspreken. Het is een geslaagde combinatie die iets zegt over vooroordelen en de manier waarop iedereen droomt over verafgelegen gebieden. Ook weet hij een goed beeld te geven van het dagelijks leven in een grote Afrikaanse stad als Dar es Salaam. Maar omdat de gedachten van zijn personages onderling nauwelijks verschillen valt tranzania. living. room. ook in herhaling en Schüppel mist dan net dat extra zetje dat zijn film echt bijzonder had kunnen maken. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR