IFFR 2009
Het tweede deel van ons verslag, met een reconstructie van een verdwijning van een tiener, een gewaagd melodrama uit 1960, een horrorfilm met humor, een technisch hoogstandje van eigen bodem, een droomdetective uit Japan en een Felliniaans drama met kosmonauten.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9 | Interview Kyung-mook Kim
Inhoud: Helen | The Housemaid | I Sell the Dead | The Last Conversation | Nightmare Detective 2 | Paper Soldier
Hypnotiserende verdwijntruc
Helen
Christine Molloy & Joe Lawlor • Engeland, 2008
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Loeder in huis!
The Housemaid (Hanyeo)
Ki-young Kim • Zuid-Korea, 1960
Als de dienstbode zich op een avond met nat shirt en al op de man stort, blijkt dat hij ook maar van vlees en bloed is. De dienstbode ontpopt zich vervolgens tot een eerste klas loeder, die haar gelijke in de filmgeschiedenis nauwelijks kent. Het leidt tot een ongekend melodrama met wendingen van Shakespeariaanse orde, waarin een sleutelrol is weggelegd voor een flesje rattengif. Op hedendaagse kijkers kan dit kijkspel zo nu en dan op de lachspieren werken, voor iemand in 1960 moet het behoorlijk risqué zijn geweest. Goed dat The Housemaid met behulp van onder andere Martin Scorsese gerestaureerd is, hoewel nog duidelijk te zien is dat de film de tand des tijds niet ongeschonden heeft ondergaan. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Leuke lijkenpikkers
I Sell the Dead
Glenn McQuaid • VS, 2008
Regisseur en scenarist Glenn McQuaid, eerder net als Fessenden en Perlman betrokken was bij eco-horror The Last Winter, houdt het luchtig. Hij heeft met I Sell the Dead een sfeervolle, tongue-in-cheek horrorfilm gemaakt waarin veel plek is voor humor. Monaghan en Fessenden (die behalve acteur ook coproducent is, een dubbelrol die hij ook bij Wendy and Lucy vervult, een andere festivalfilm) vertolken met verve èn zichtbaar veel plezier hun personages, en dat straalt van de film af. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Te lange tour de force
The Last Conversation
Noud Heerkens • Nederland, 2009
Technisch gezien is The Last Conversation een tour de force. Met vijfentwintig vaste camera’s die op de auto zijn bevestigd wordt Johanna ter Steege vastgelegd, tijdens haar rit en terwijl ze het gesprek met Laurens voert. Die camera’s waren nodig omdat Heerkens een bijzonder plan voor ogen had met zijn film: hij wilde alles in één lange take opnemen. En dat is ook gebeurd. Omdat de film met zoveel camera’s is gedraaid had Heerkens de mogelijkheid om de camerawisselingen te monteren binnen de take, waardoor er toch veel beeldvariatie is. Daardoor schuift de unieke prestatie van Ter Steege wel eens naar de achtergrond. Je vergeet namelijk dat het één take is, totdat een voorbijrijdende auto — die via een tweede camera gevolgd wordt door de achterruit — er weer aan herinnert dat er geen knip in de tijd zit. Indrukwekkend is het zeker, maar inhoudelijk heeft Heerkens dit concept te ver doorgetrokken. Emotioneel gebeurt er veel tijdens het gesprek: Anna en Laurens worden kwaad en halen elkaar weer aan, ze halen herinneringen op, confronteren elkaar met verzwegen gevoelens maar vrijen elkaar ook weer op zoals ze voorheen deden. Door de lengte van de film zakt de spanningsboog echter te vaak in, en gaat er veel van de impact verloren. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Dwaze droom
Nightmare Detective 2 (Akumu tantei 2)
Shinya Tsukamoto • Japan, 2008
Regisseur Tsukamoto weet in het begin een sfeervolle en beklemmende wereld neer te zetten, waarbij zowel personages als kijker constant op het verkeerde been worden gezet. Want hebben we hier te maken met droom? Of werkelijkheid? Of misschien toch een droom in een droom? Maar hoe Tsukamoto het verhaal tot een goed dan wel coherent einde moet brengen, lijkt hij ook niet te weten. Met een verwarrende potpourri van dromen, jeugdtrauma’s en eindes-die-geen-einde-blijken-te-zijn probeert hij het verhaal af te ronden. Daarmee laat hij de kijker niet zozeer in verwarring, maar wel in totale onverschilligheid achter. Als je bij de eindcredits wakker schrikt, hoop je bijna dat het slechts een dwaze droom was. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Fellini in Kazachstan
Paper Soldier (Bumaznyj soldat)
Alexey German Jr. • Sovjet-Unie, 2008
De overlappende dialogen, de gesprekken over de meest triviale zaken, banale voorwerpen (een fiets, een badkuip) en de door vrouwen omringde dokter die steeds meer in zijn eigen wereld leeft doen ook sterk denken aan Fellini’s 8½, waarin Marcello Mastroianni een vergelijkbaar pad aflegt. Ninidze lijkt zelfs op Fellini’s vaste leading man. Het camerawerk is sterk en het desolate landschap waar de zon nooit lijkt te schijnen is een personage op zichzelf. De acteurs worden gevangen in te krap gekaderde shots, waardoor er altijd net te weinig ruimte lijkt te zijn, ook al zijn ze in een gebied dat geen grenzen schijnt te hebben. Doordat motivaties nooit duidelijk zijn, gesprekken vaak middenin een zin starten of onderbroken worden en omdat relaties tussen de betrokkenen niet helder worden, krijgt Paper Soldier echter een hermetisch karakter. De kijker blijft op een afstand en bewondering overheerst boven betrokkenheid. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR