Leids Film Festival 2010
.
Dit jaar had de organisatie ook een internationale filmprijs, The Iron Herring in het leven geroepen om een internationale film te belonen met distributie in Nederlandse bioscopen. De winnaar werd de kunstwereldsatire Untitled. Ruimte voor wat veeleisendere cinema was er in bepaalde programma onderdelen zoals de Russische oorlogsfilms, die werden ingeleid door gastsprekers. Toch domineerden de vele grote auteurstitels van onder meer Mike Leigh, Woody Allen, David Fincher en Stephen Frears het programma.
DEEl 1| DEEL 2
Buried | Celda 211 | The Disappearance of Alice Creed | Howl | Last Night | Mammuth | Mr Nice
Je kunt het in eerste instantie een gimmick noemen: een film die zich geheel afspeelt in een kist waarin iemand vastzit. Een Amerikaan is in Irak in een hinderlaag terecht gekomen en gegijzeld. Hij wordt wakker in een begraven doodskist met een aansteker, een mobiele telefoon en een zaklamp. Er volgt een beklemmende onemanshow van acteur Ryan Reynolds, die zijn angst perfect weet over te brengen terwijl hij wanhopig probeert te bellen naar mensen die hem kunnen helpen. Cortes’ film had makkelijk kunnen escaleren tot sadistische torture porn. Toch is Cortes niet geïnteresseerd in het alleen maar choqueren van de kijker. De film weet in zijn claustrofobische en beperkende setting grotere thema’s aan te kaarten. De vervangbaarheid van oorlogspersoneel, de zinloosheid van de missie in Irak en het bureaucratische en onmenselijke handelen van regeringen en bedrijven. Uiteindelijk lijkt het begraven zijn het minst grote probleem van de hoofdpersoon die zoekt naar menselijk contact terwijl niemand hem kan of wil helpen. (George Vermij)Terug naar boven Juan Oliver (Alberto Ammann) wordt rondgeleid in een beruchte gevangenis, waar hij de volgende dag als bewaker gaat werken. Tijdens de rondleiding raakt Juan als gevolg van een ongelukkig incident gewond. De bewakers stoppen hem in cel 211, die toevallig leeg staat en halen hulp. Op dat moment breekt er een rel uit, waarbij de gevangenen onder leiding van Malamadre (Luis Tosar) het gezag overnemen. Wanneer Juan wordt ontdekt, besluit hij zich voor te doen als gevangene. Hij wil terug naar zijn zwangere vrouw Elena, maar zal eerst het vertrouwen van Malamadre moeten winnen en een plan bedenken hoe hij kan ontsnappen.
Juan is als een opgejaagd dier dat zich in steeds hachelijkere situaties begeeft. Met een hoog tempo wordt de spanning opgevoerd. Dat het niet meer goed komt, voel je van verre aankomen. Het uitgangspunt van Celda 211 is origineel, maar niet bijster geloofwaardig. Het scenario laat hier en daar wat steken vallen en de gevangenen lijken zo uit een standaard gevangenisfilm te komen. In het Franse Un prophète is de hiërarchie in de gevangenis complexer en daarmee overtuigender weergegeven. Net als de opstand van gevangenen geloofwaardiger tot stand komt in het Braziliaanse Carandiru. Hoewel Monzón kritiek op het Spaanse strafsysteem niet onbenut laat (met name de positie van ETA-gevangenen), moet Celda 211 het meer van de vorm dan de inhoud hebben. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven
Mislukte ontvoering, mislukte film
The Disappearance of Alice Creed
J. Blakeson • VK, 2009
Dit regiedebuut van J. Blakeson is qua thematiek te vergelijken met Fargo van The Coen broertjes en Shallow Grave van Danny Boyle. Ook in deze films draait het om een krankzinnig plan om aan geld te komen. Dat het alleen maar mis kan gaan, voel je van verre aankomen. Waar genoemde films slaagden door een sterk scenario en een goede spanningsopbouw, stelt The Disappearance of Alice Creed in alle opzichten teleur.
Blakeson kan het namelijk niet laten om te strooien met onnodige plotwendingen. Het maakt van de film een ongeloofwaardig en voorspelbaar geheel. Sommige vondsten zijn uiterst lachwekkend (er komt zelfs homo-erotiek aan te pas), maar dat zal hij zo niet bedoeld hebben. Aan de acteurs ligt het niet. Zo heeft Blakeson Eddie Marsan, die overtuigde als norse rij-instructeur in Happy-Go-Lucky, uit de stal getrokken. Ook Gemma Arterton als Alice en Martin Compston als Danny acteren verdienstelijk. Het zijn het scenario en de dialogen waar vele haken en ogen aan zitten. Blakeson wil teveel met dit debuut. More is less zullen we maar zeggen. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven
De subversiviteit en de onderliggende woede van Ginsbergs gedicht weten de makers echter niet overtuigend over te brengen. Het ligt in ieder geval niet aan de hoofdrol van James Franco, die een geloofwaardige Ginsberg neerzet en zijn herkenbare stem en manier van praten goed weet te imiteren. Vreemd is zijn rol wel als je weet dat Franco vooral bekend werd als de komische hasjdealer in het melige Pinapple Express. Zijn spel wordt aangevuld door gastrollen van bekende acteurs (Jon Hamm, Jeff Daniels, David Strathairn) maar de acteerprestaties zijn vlak en te kort om bij te blijven. Het meest storende element zijn echter de animatiesequenties die opdoemen als Franco het gedicht voordraagt. Hier wordt de onvergefelijke fout gemaakt om Ginsbergs woorden letterlijk om te zetten in beelden. En dat nog eens in een stijl die banaal is en op bepaalde momenten doet denken aan Disney. In deze rommelige mix verliest de film aan zeggingskracht en is daarmee een gemiste kans om daadwerkelijk recht te doen aan Ginsbergs gedicht. (George Vermij)
Terug naar boven
Last Night is een kleine film met grote acteurs. Tadjedin heeft zowel Sam Worthington (Avatar) als Keira Knightley (Atonement) weten te strikken. Beiden overtuigen met hun beheerste spel en het neerzetten van een spanningsveld tussen trouw en verleiding. De film heeft wat weg van Before Sunset van Richard Linklater, waarin de hoofdpersonen elkaar na negen jaar weer ontmoeten en zich nog steeds tot elkaar aangetrokken voelen. De worsteling van Joanna en Michael is invoelbaar. Knappe film, die zonder een oordeel te vellen maar weer eens laat zien hoe complex menselijke verhoudingen liggen. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven
Gargantueske motorrijder
Mammuth
Gustave de Kervern, Benoît Delépine • Frankrijk, 2010
Die zoektocht gaat Serge niet gemakkelijk af. Alles lijkt hem namelijk tegen te zitten. Dit wordt geïllustreerd aan de hand van grappige, absurde scènes. Vooral de eerste helft van de film overtuigt. Delépine en de Kervern weten een goede combinatie van realisme en humor neer te zetten. Dit is mede aan het korrelige camerawerk, de vervallen sfeer en de verschijning van Depardieu te danken. Hij is bijna onherkenbaar met zijn zware lijf en lange haren. Als een slome, niet al te slimme reus beweegt Serge zich door het leven.
De film verliest aan kracht wanneer Serge zijn nichtje Miss Ming ontmoet. Vage gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op. Zo is er een onverklaarbare scène waarin Serge en zijn oom elkaar afrukken. Alsof de regisseurs willen zeggen: het kan nog absurder. Ook vormt de verwerking van de dood van een vroegere liefde (Isabelle Adjani) nog een verhaallijn. Dit geeft de film een emotionele lading mee die niet past bij de rest. Mammuth heeft briljante momenten, maar is als geheel niet helemaal geslaagd. En Depardieu? Behalve dat hij oogt als een Franse Mickey Rourke uit The Wrestler, heeft hij er een onvergetelijke rol bij. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven
Terug naar boven