IDFA 2011
De eerste recensies van de 24e editie van het jaarlijkse International Documentary Film Festival Amsterdam.
DEEL 1 | DEEL 2
Lees nu de recensies van: The Camera that Changed the World | Into Eternity | Cave of Forgotten Dreams | POM Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold | 900 Days
Van het statief af
The Camera That Changed the World – Reflecting Images: Panorama
Mandy Chang • VK, 2011
Dat aan beide zijden van de Atlantische Oceaan gewerkt werd aan een mobiele filmcamera, was puur toeval. De benaderingen waren compleet verschillend: in de VS werd gekozen voor het modificeren van een bestaande camera, in Frankrijk ontwikkelde de firma Éclair een compleet nieuwe. Toen er ook een oplossing op het gebied van geluidapparatuur was gevonden, gingen diverse filmmakers gretig aan de haal met de mogelijkheden die de mobiele opnameapparatuur bood. Deze BBC-documentaire van een uur geeft, met onder andere interviews met pioniers als D.A. Pennebaker, Robert Drew, Albert Maysles en Michel Brault, een helder en degelijk overzicht van deze revolutionaire ontwikkeling die de camera van het statief af haalde en een totaal anders soort (sommigen zeggen: waarheidsgetrouwer) film maken mogelijk maakte.
Terug naar boven
Weggestopt. En nu?
Into Eternity – Reflecting Images: Panorama
Michael Madsen • Denemarken/Finland/Zweden/Italië, 2010
Terwijl met behulp van explosieven verder wordt gewerkt aan het fraai en spookachtig in beeld gebrachte Onkala, richt maker Michael Madsen (nee, niet de Amerikaanse acteur) zich een aantal keren direct tot toekomstige generaties. Uiteindelijk dwingt hij de geïnterviewde wetenschappers in de film na te denken over de meest interessante vraag: hoe behoeden we toekomstige generaties er van dat ze deze giftige plek ooit nog terugvinden? Er blijken twee stromingen te zijn: verzwijgen en hopen dat Onkala vergeten wordt, maar dat blijkt van de Finse wet niet te mogen. Maar hoe je waarschuw je dan toekomstige generaties? Wordt er over pak ‘m beet 50.00 jaar nog Fins of een andere 20e-eeuwse taal gesproken? Begrijpen mensen dan pictogrammen? Of maken waarschuwingen alleen maar nieuwsgierig? Niemand weet het antwoord. En ondertussen wordt de berg nucleair afval alleen maar groter.
Terug naar boven
Grotmijmeringen
Cave of Forgotten Dreams (3D) – Reflecting Images: Masters
Werner Herzog • Canada/VS/Frankrijk/VK, 2010
Het niet mee (mogen?) nemen van een statief zorgt voor een eindeloze stroom bibberige grotbeelden waarbij constant de vraag speelt waarom er in godsnaam in 3D is gefilmd. Optimaal gebruik maken van de extra dimensie wordt er namelijk slechts in een handjevol shots. Tussen de grotbeelden door wordt er gesproken met onder andere wetenschappers en kunstenaars. Dat het aantal kleurrijke personages – iets waar Herzog normaal gesproken zo’n neus voor heeft – laag is, is er mede debet aan dat de documentaire moeite heeft de aandacht er constant bij te houden. Ondertussen mijmert Herzog in zijn overbekende, accentrijke slepende dictie filosofisch over de grotten, de tekeningen en de mensheid. Dat levert soms interessante inzichten op, zoals de manier waarop de pogingen van de grottekenaar om beweging in de tekeningen te leggen nu kunnen worden uitgelegd als een vorm van ‘proto-cinema’. Andere overpeinzingen daarentegen gaan hard richting lachwekkend, zoals in de epiloog waarin plotseling albinokrokodillen een hoofdrol spelen.
Terug naar boven
Film te koop
POM Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold
Morgan Spurlock • VS, 2011
Net als in Super Size Me is Spurlock met liefde z’n eigen proefkonijn. Hij belt zich suf op zoek naar sponsors, laat onderzoeken wat ‘het merk Spurlock’ nou precies inhoudt, neemt marketingbureaus in de hand en overlegt met advocaten. En zowaar: een aantal bedrijven ziet er de humor wel van in. Hoewel: humor. Grote kans dat ze denken dat ze marketingtechnisch een goede zet doen en wie weet hebben ze hier nog gelijk in ook. Zoals we van Spurlock gewend zijn, zit er veel vaart in de film, met dynamisch (soms ietwat geforceerd) camerawerk, snelle montages met veel toepasselijke graphics en Spurlock zelf als innemend middelpunt. Het geeft een erg vermakelijke kijk in een keuken die normaal gesproken gesloten blijft, of waar de meeste mensen zich nog niet eens bewust van zijn.
Terug naar boven
Over helden en overlevenden
900 Days
Jessica Gorter • Nederland, 2011
Terug naar boven