De kunst van de minifilm
Een lage stem, opbouwende muziek, de beste beelden uit de film. Je zou het misschien niet zeggen, maar vandaag de dag zijn filmtrailers big business. Niet alleen zijn filmstudio’s bereid grof geld te betalen voor een goede trailer, de macht van de filmpreview is inmiddels zo groot dat hij een film kan maken of breken. Het is een wereld op zich, compleet met eigen prijzen en sterren. Welkom in de verborgen wereld van de filmtrailer.
Ze zijn bijna niet meer weg te denken van het witte doek, maar toch wordt hun macht nog vaak onderschat. Wie zou immers zeggen dat achter die leuke voorfilmpjes in de bios een miljoenenbusiness schuilt die steeds vaker het succes van een film bepaalt? Een filmtrailer is immers het visitekaartje van een nieuwe release. De preview moet het publiek lekker maken. Lukt dat niet, dan gaat niemand naar de film. En dat betekent een flop. Inmiddels heeft de filmwereld ook wel door dat een trailer meer is dan een reclamespot of informatieve impressie van een uiteindelijk product, en zijn er zelfs de Golden Trailer Awards die sinds zes jaar in Los Angeles worden uitgereikt. Want vergeet niet: een trailer mag dan wel van groot commercieel belang zijn, bovenal is het een kunst. Een kunst waarbij in twee minuten een publiek zo enthousiast, geboeid of zelfs geroerd moet raken dat hij nog maar een ding wil: die film in zijn geheel zien!
Minifilm
Een trailer is dus een beetje een minifilm waarin een idee wordt gegeven van het uiteindelijke geheel. Beeld, geluid, muziek, timing en montage zijn allemaal net zo belangrijk als bij een speelfilm. Er zijn twee soorten trailers: de teaser trailer (kortweg teaser) en de trailer. In een gewone trailer hebben de makers, vaak filmstudio’s of speciale advertentiebureaus, gemiddeld tussen de twee en drie minuten de tijd om het publiek te overtuigen. Een teaser duurt vaak korter, gemiddeld een à twee minuten. Een teaser is bedoeld – de naam zegt het al – om het publiek te verleiden: je krijgt net genoeg te zien om je nieuwsgierigheid te wekken en voor je het weet is het alweer voorbij. Vaak wordt er dan ook niet veel aandacht besteed aan het plot, maar aan beelden of geluiden die de nieuwsgierigheid van de kijker wekken.Hypes
Vaak zijn het die teaser trailers die het meest bijdragen aan hypes rondom een film. Uiteraard spelen aandacht van de pers en promotiecampagnes ook een grote rol, maar met een goede teaser ben je al een heel eind. Een teaser wordt namelijk vaak al ver voor de première van een film uitgegeven, om het publiek klaar te stomen en op te hitsen. Een zeer extreem voorbeeld is de teaser trailer van The Da Vinci Code. Deze werd ruim een jaar van tevoren online gezet, toen er zelfs nog geen scène van de eigenlijke film, die in mei 2006 in de bios verschijnt, was opgenomen…
Fanbase
Vaak is het voor een studio makkelijker een hype te creëren rond een film die al voor de release een aardige fanbase heeft. Voorbeelden zijn Spiderman, War of the Worlds en Star Wars Episode I: The Phantom Menace. Elk van deze teasers pakt het op een andere manier aan. Voor de teaser van Spiderman is een geweldig, op zichzelf staand filmpje geschoten dat precies de goede reactie opwekt: cool! In de teaser van War of the Worlds is geen enkel lid van de cast te zien, maar wel drie zinnen: Cruise – Spielberg – War of the Worlds. De kwaliteit van de film wordt dus eigenlijk opgehangen aan het succes van Tom Cruise en Steven Spielberg. “Als zij meedoen moet het wel goed zijn”, wil de studio dat je denkt. Star Wars Episode I: The Phantom Menace laat een iets traditionelere trailer zien. Deze teaser moet het echt hebben van de smachtende verwachting die na zestien jaar wachten was ontstaan. Want zeg nou zelf: Every generation has a legend.. Every journey has a first step.. Every saga has a beginning.. Tegen de tijd dat het orkest losbarst staat zelfs de niet-Star Warsfan op zijn stoel te juichen.Parodie
Door de jaren heen is er een soort succesformule in de trailerwereld ontstaan. Zo doet “In a world…” het nog altijd erg goed. Dit soort zinnen worden inmiddels zo veel gebruikt, dat sommige trailers bijna karikaturen van zichzelf zijn, mede dankzij het diepe stemgeluid van voice-overartiesten als Don LaFontaine en Hal Douglas. Uiteraard zijn er ook trailers die zich juist afzetten tegen de doorsnee trailers en deze compleet belachelijk maken. Leuk voorbeeld daarvan is de trailer van de documentaire Comedian. Hierin zien we Hal Douglas in actie die alle vaakgebruikte traileruitspraken op een hoop gooit, met een hilarisch resultaat. Een ander, meer recent, voorbeeld is de internettrailer van The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy. Mocht het je nog niet helemaal duidelijk waar ik het nou de hele tijd over heb, bekijk deze dan even. Het liftershandboek geeft hierin de definitie van een filmtrailer, terwijl de trailer zelf alle aanwijzingen braaf opvolgt. Gewaagd, grappig en precies in de stijl van de film. Briljant!
Favorieten
Zoals gezegd spelen, net als in een ‘echte film’, ook bij trailers beeld, muziek en timing een belangrijke rol. Twee voorbeelden van mijn persoonlijke favorieten, die me zonder moeite elke keer weer enthousiast maken:
Kill Bill Vol. 1: De teaser van Kill Bill Vol. 1 is nog steeds één van mijn all time favorites. Het feit alleen al dat er een nieuwe Tarantino aankwam en de teaser online stond, was al reden voor feest. Maar dat die teaser ook nog eens zo strak, zo verschrikkelijk goed was… Ik heb hem talloze keren bekeken en nog steeds kan ik geen foutje ontdekken. De muziek, de snelle vechtscènes afgewisseld met slow motion, het kraken van hout, het ronken van motoren en om alles af te maken: Uma Thurman die een trapleuning oprent en iemand neerhaalt met haar samoeraizwaard. Cooler kan bijna niet.Six Feet Under: Een hele mooie, bijzondere trailer, zeker als je bedenkt dat het hier gaat om het vijfde seizoen van een televisieserie. Niet vaak wordt er zo veel werk van gemaakt om een serie te promoten. De muziek in combinatie met de beelden maakt deze trailer bijna ontroerend, zelfs als je de personages uit de serie niet kent. Een hele prestatie.
Wil je trouwens meer trailers zien? Kijk dan op verzamelsites als Apple.com (actueel) of Yahoo! Movies (goed archief) of bezoek officiële filmsites. Hoor je goede muziek in een trailer en weet je niet precies wat het is? Zoek het op SoundtrackNet.com.