De 8WEEKLY-filmredactie selecteert de beste films van het afgelopen jaar
.
Under the Skin |
1. Under the Skin – (Jonathan Glazer, 2013)
Een onconventionele en vervreemdende sciencefictionfilm die meer vragen oproept dan beantwoordt maar van begin tot het einde weet te intrigeren. Een excellerende Scarlett Johanssen speelt een alien die met een busje mannen in grauw Schotland van straat oppikt. De stilistische cinematografie en karakteristieke soundtrack dragen bij aan de mysterieuze sfeer en zorgen voor een audiovisuele belevenis.
2. Gone Girl – (David Fincher, 2014)
Weer eens een David Fincher waarin bijna alles klopt. Een (moord)mysterie dat voorbij vliegt en hierbij de kijker constant op het verkeerde been zet, met dank aan een uitgekiende cast, een wederom fantastische score van Reznor & Ross en vooral Finchers vakmanschap.
Venus in Fur |
3. Venus in Fur – (Roman Polanski, 2013)
Een prachtig toneelstuk op het witte doek waarin Roman Polanski zijn eigen vrouw Emmanuelle Seigner haar tegenspeler Mathieu Amalric laat verleiden. Zij doet auditie in een theater, hij is de regisseur. De verwijzingen naar Polanski zelf en de erotische spanning die door de hele film voelbaar is, maakten dit tot een waar meesterwerk.
Lees de recensie: Sensueel toneel of SM-porno?
4. Nebraska – (Alexander Payne, 2013)
Een donkere roadmovie waarin Bruce Dern gestalte geeft aan een verwarde oude man die te voet een geldprijs wil ophalen. De achterdochtige zoon die hem vergezelt, draagt heerlijk bij aan het familiedrama. De zwart-witbeelden versterken het beeld van de eenzaamheid en de verloren ambities.
Lees de recensie: Man met een msisie
5. Still Life – (Uberto Pasolini, 2013)
Een excellerende Eddie Marsan als archetypische kantoorklerk komt tot leven wanneer hij wegbezuinigd wordt en nog een laatste taak volbrengt. Ondersteund met prachtige muziek kent de film een melancholisch, droevig en in z’n eigen stijl ook een voltooiend einde.
Winter Sleep |
6. Winter Sleep – (Nuri Bilge Ceylan, 2014)
Dit extensieve epische drama over menselijke interactie en het onvermogen om elkaar te begrijpen moet het vooral hebben van zijn sterke filosofische dialogen, ijzersterke conflicten en schitterende setting van de Turkse binnenlanden. Meditatief, intens en zeer belonend.
7. Boyhood – (Richard Linklater, 2014)
Linklaters magnum opus is een buitengewone filmervaring. Een uniek project: in een periode van twaalf jaar filmde hij elk jaar een klein stukje van de film. Het leven van Mason en zijn familie wordt van zijn 6e tot zijn 18e levensjaar gevolgd. Linklater slaagt erin een bijna perfecte weergave van het gewone leven te geven.
Lees de recensie: Het leven op een scherm
The Wolf of Wallstreet |
8. The Wolf of Wallstreet – (Martin Scorsese, 2013)
Scorsese mag dan al 71 zijn, maar in zijn meesterwerk weet hij het publiek vanaf de eerste minuut te lanceren naar een onbekende wereld, om ze na drie uur weer langzaam terug te brengen naar de realiteit. Een eigenzinnige film waarin dromen waar worden gemaakt.
Lees de recensie: Scorsese en DiCaprio wederom een match made in heaven
9. Starred up – (David Mackenzie, 2013)
De opvliegende tiener Eric wordt van jeugddetentie overgeplaatst naar de reguliere gevangenis (‘starred up’ in jargon). Daar blijkt zijn vader ook te huizen. Rauw en tergend benauwend drama, waarin het spel van de acteurs alle ruimte krijgt.
Lees hier de recensie: Koningen van de tralies
10. Dawn of the Plantes of the Apes – (Matt Reeves, 2014)
De wijze waarop deze film gemaakt is en het feit dat een zootje apen je weten mee te slepen in hun problematiek is behoorlijk indrukwekkend. Daarbij sluit de film naadloos aan op zijn voorganger – voor het geval je een apenfilmmarathon wil doen met kerst en geen zin hebt in King Kong.
Lees hier de recensie: Ze lijken sprekend!