Film / Achtergrond
special: In Secret

Erotisch wordt het nergens

In Secret verbouwt een Frans literair meesterwerk tot Bouquetreekspulp.

In Secret is gebaseerd op de Franse roman Thérèse Raquin van Emile Zola uit 1867. De Amerikaanse televisieregisseur Charlie Stratton had er een gedegen romantisch kostuumdrama van kunnen maken. Met aanstormende Hollywoodtalenten Oscar Isaac en Elizabeth Olsen in de hoofdrollen zou dat toch moeten lukken.

Orale diensten

~

Maar nee, Stratton vindt een ambachtelijk noodlotsdrama niet genoeg en voegt een dosis Vijftig tinten grijs toe voor een portie 21ste-eeuwse erotiek. Grijs is In Secret zeker, maar dan hebben we het over het morsige kleurenpalet van de film. Erotisch wordt het nergens. Of u moet opgewonden raken van een onbedoeld lachwekkende scène waarin Isaac, verstopt onder een hoepelrok, orale diensten verleent terwijl een nietsvermoedende schoonmoeder een gewoon gesprek voert met de overspelige Olsen.

Het grote probleem van In Secret is, dat alle personages eendimensionale typetjes zijn. Thérèse (Olsen) wordt door haar boze tante – Jessica Lange in sprookjesmodus – gedwongen te trouwen met haar neef Camille (Tom Felton), een zwetend en stotterend gedrocht die zo weggelopen lijkt uit de exploitatieshow The Undatables.

Onaangename typetjes

~

Geen wonder dat Thérèse een smeulend vat vol onvervulde verlangens is. Enter Laurent (Isaac), een schilderende womanizer en vriend van Camille, die wel raad weet met dit soort meisjes. 8De twee beginnen een verhouding, Camille wordt uit de weg geruimd, het schuldgevoel drukt zwaar op de relatie.

Stratton brengt het allemaal zo plat en voorspelbaar dat In Secret soms wel een ironisch bedoelde Bouquetreeksverfilmg lijkt, inclusief overdreven aanzwellende violen en een over the top finale. Instant cult dan? Dat ook niet, daarvoor zijn al die onaangename typetjes simpelweg te saai.