Lofzang op de Japanse cultuur
.
Hoewel Camera Japan de positieve kanten van de Japanse cultuur wil benadrukken, kon de organisatie dit jaar niet om de natuur- en nucleaire ramp die het land getroffen heeft heen. Maar dat deden ze op originele wijze. In de lobby was de tentoonstelling After the Quake te zien, waarin bezoekers zelf invulling konden geven aan hun gevoelens over het gebeurde. Het filmprogramma startte op donderdag met een lezing door Tom Mes. Deze editor van MidnightEye en schrijver van diverse filmboeken gaf een lezing onder de titel ‘Japan Reborn (Again)’ over de eeuwenlange invloed van rampen op de Japanse gemoedsgesteldheid en de manier waarop de Japanners daar weer bovenop kwamen. Hij stelt dat Japan zich in een constante state of flux bevindt en als samenleving altijd kijkt naar de toekomst. In een serie filmfragmenten laat hij zien dat rampen alom tegenwoordig zijn in Japanse films, maar dat de slachtoffers van die rampen zichzelf niet zo zien en de verandering juist als een kans gebruiken om verder te komen.
Over het algemeen heerst er in Lantaren/Venster echter vooral een zeer positieve vibe rondom Japan en zijn bijzondere cultuur. Dat komt naar voren in de getoonde films, maar ook in het eten, de muziekvoorstellingen, de spontane intermezzo’s in de centrale hal en in de gesprekken die tussen bezoekers en gasten ontstaan. Camera Japan is in alles een sympathiek festival waarin de Japanse cultuur tot leven komt in een omgeving die juist oer-Hollands is: de Kop van Zuid met de hoogbouw en het zicht op de Maas. Dat contrast maakt het tot een bijzondere loot aan de rijke festivalboom die Nederland eigen is.
Erotisch kleurenballet
Guilty of Romance (Koi nu tsumi)
Shion Sono • 2011
Sneltreinvaart
Redline
Takeshi Koike • 2010
Zonder opsmuk
Sketches of Kaitan City (Kaitan-shi jokei)
Kazuyoshi Kumakiri • 2010
Actie en sentiment
Gantz
Shinsuke Sato • 2011
Actie en slapstick
Trigun, Badlands Rumble (Gekijoban toraigan)
Satoshi Nishimura • 2010
Emopunten scoren
Bunny Drop (Usagi drop)
Sabu • 2011
Shoguns als boekhouders
Abacus and Sword (Bushi no kakeibo)
Yoshimitsu Morita • 2010
Abacus and Sword heeft een sobere ingehouden stijl die doet denken aan het werk van Yasujiro Ozu. Ook in thematiek zijn er overeenkomsten: generatieconflicten, volwassenwording en de spanning tussen traditie en vernieuwing zijn ook hier aanwezig. Door de nadruk op financiële gematigdheid past de film echter ook naadloos in de economische crisis waarin we ons nu bevinden. Het personage van Naoyuki is universeel, maar waar hij in de negentiende eeuw vooral ijverig was zou hij nu getypeerd worden als een nerd.
Robotwetten en vooroordelen
Time of Eve (Ibu no jikan gekijoban)
Yoshiura Yasuhiro • 2010
Koloniaal drama
Rail Truck (Torokko)
Hirofumi Kawaguchi • 2011
Somber beeld
The Sun’s Burial (Taiyo no hakaba)
Nagisa Oshima • 1960
Lont in het kruitvat
Endless Desire (Hateshinaki yokubo)
Shohei Imamura • 1958