Louise is een gevaarlijke vrouw van uitersten
Het tweede theaterprogramma van Louise Korthals, winnares van de Neerlands Hoop 2013, biedt genoeg aanknopingspunten om het genre cabaret naar een hoger plan te stuwen. Geen spervuur aan grappen of literaire hoogstandjes, maar een avond vol prachtige liedjes en een poging tot het duiden van haar generatie. Verzadiging en noodzaak zijn thema’s die regelmatig terugkomen in een verder subtiel fragmentarische voorstelling. Toch blijft er na het einde een licht onverzadigd gevoel over.
Korthals is zonder meer een prachtige zangeres. Niet alleen om naar te kijken, maar vooral om naar te luisteren. Onder begeleiding van pianist Erik Verwey en bassist Mark van Bruggen vult ze de zaal moeiteloos met schitterende liedjes, zowel qua stem als qua inhoud. Hier schuilt dan ook het grote talent van de cabaretière, die het genre op dit vlak zeker eer aan doet. Verwacht geen spitsvondige grappen of virtuoze hoogstandjes die uitnodigen tot nadenken, want originaliteit op dit gebied is niet haar sterkste punt. Hoewel een scène over een cursus mindfulness nog wel tot de nodige hilariteit leidt, laat de techniek van haar grappen wel wat te wensen over. Waarom niet vaker gebruik maken van metaforen om het aan de verbeelding over te laten, in plaats van het letterlijk benoemen van zowel persoonlijke als maatschappelijke problemen? Een stukje over ijzersmeltende jongetjes komt daarmee nog het dichtst in de buurt, dat prikkelt meer dan figuratieve observaties. Desalniettemin trekt ze het met haar liedjes aardig recht en is het kleinkunst in haar puurste vorm. Het verfrissende is ook nog dat ze moeilijk te plaatsen is in het vrouwelijke cabaret: eindelijk geen zure of miskende huisvrouw vol zelfmedelijden en het leeggemolken concept van mannen en vrouwen, maar een sterke performance vol overgave. In haar poging tot een moreel appel en bewustwording van haar generatie zit het inhoudelijk dan ook goed in elkaar, al mag het in vorm iets minder plichtmatig en gekunsteld. Dat zal het niveau van de voorstelling, die nergens uit de bocht vliegt, zeker goed doen.