Alleen op de wereld met een stel herten
Wat doe je als het besef tot je doordringt dat je met zijn tweeën de laatste mensen op aarde bent? Dat is het uitgangspunt van de eerste voorstelling van regisseur Gienke Deuten bij Toneelschuur Producties. Een man en een vrouw staan aan het einde van de beschaving. Alles wat over is: een muur, een wel heel bekend voorkomende diamanten schedel en vijf herten. Dit mag pessimistisch klinken, maar mondt verrassend genoeg uit in een bizarre en vooral humoristische voorstelling.
Prima acteerwerk
Het zijn vooral de acteurs die het stuk krachtig maken. Zij weten door hun spel en timing de humor feilloos over te brengen. Wim en Maureen worden neergezet als twee antihelden, niet precies de Adam en Eva die je als laatste mensen verwacht had. Ze proberen zich vast te houden aan de sociale regels van de samenleving die hen ontvallen is. Dat maakt deze personages geestig en tegelijkertijd herkenbaar in de bizarre wereld van de voorstelling. Die wereld wordt door de vijf herten beheerst. Elk hert heeft eigen trekjes en vreemde keelgeluiden en soms lijken de jonge acteurs een wedstrijdje te doen wie er het meest onnozel kan kijken. Dat wordt echter nergens overdadig, omdat het in de lijn van het verhaal blijft. Soms kunnen de herten praten, zelfs Noors, en soms huilen ze, waardoor ze ineens menselijke trekken krijgen. Maar ze kunnen ook bedreigend zijn, wat versterkt wordt door de reactie van Wim en Maureen. Door hun herkenbaarheid wordt het publiek telkens geconfronteerd met de vraag: wat zou je zelf gedaan hebben?
Symboliek
Met acteurs die je kunnen raken, subtiele humor en symboliek weet Gienke Deuten zo een voorstelling neer te zetten die tegelijkertijd vermaakt en tot nadenken stemt. Een mooie combinatie die leidt tot een bijzonder stuk. Er zit niets anders op dan vol ongeduld te wachten op Deutens volgende voorstelling.
Alles is goed is nog tot en met 20 december te bekijken in onder meer Amsterdam en Den Haag.