8WEEKLY

The Revenge of Shinobi

Artikel: The Revenge of Shinobi

.

In dit spel neem je de rol van de legendarische Shinobi op je, en moet je de aarde weer eens redden van een gevaarlijke schurk. Deze schurk was al eens verslagen door zes Japanse krijgsheren (nou ja, 5 heren en een dame dan), maar deze overwinning corrumpeerde de ziel van de krijgers, en één voor één vervielen ze zelf in kwade daden. Om het kwaad echt te verslaan moet Shinobi dus weer eens op pad. Zijn mentor zal hem tijdens de trip mentaal begeleiden en hem met raad en daad bijstaan.

Arcade Vs. GBA

Op de Mega Drive heb ik nog wel eens een potje Shinobi gespeeld, en ook de arcadeversie is geen onbekende van me. Die laatste is zelfs mijn favoriet van alle Shinobi-games die ooit zijn verschenen. Ook deze GBA-versie maakt daar geen einde aan. Dat heeft niet direct met kwaliteit te maken, maar vooral met nostalgie. De GBA-versie bied dezelfde side-scrolling 2D beat ‘m up gameplay die we al kenden uit het origineel. De beelden zijn net even iets anders, en je kunt hier en daar door ladders op of af te gaan de levels wat meer afschuimen, maar dat is het dan ook wel.

Mystic moves

~

In de arcadeversie van Shinobi kon je in tijden van nood altijd vertrouwen op de speciale krachten van de ninja. Slechts een paar keer in het spel kon je die aanspreken, dus spaarzaamheid was geboden. Juist het feit dat deze special move weinig te zien was maakte het voor mij een hoogtepunt van het spel. (hey, we leefden toen nog in de jaren ’80 en waren snel tevreden). Nu kan je speciale moves en krachten opsparen door hier en daar levensenergie op te pikken. Leuk gevonden, maar gewoon niet hetzelfde.

Conclusie

Shinobi voor de GBA is niet direct de Shinobi die ik kende van de Mega Drive en Arcade, en ik heb er een beetje gemengde gevoelens aan overgehouden. Het spel ziet er op zich redelijk uit, maar de gameplay is wat al te simplistisch. De oude Shinobi was erg moeilijk, maar erg eerlijk. Deze versie is nogal pittig door de kwetsbaarheid van zijn karakter. Voor de fans misschien geen aanrader, het origineel houdt hen wel zoet. Voor jongere GBA bezitters een Ninja tussendoortje.