8WEEKLY

Kruipen en sluipen

Artikel: Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Sam Fisher heeft het helemaal gemaakt in de gameswereld. Bijna alle spelsystemen zijn inmiddels door hem geïnfiltreerd en veroverd, tot en met de mobiele telefoon aan toe. Nu het tweede Splinter Cell-deel inmiddels voor de grote jongens is uitgekomen, kon een GBA-versie weer eens niet achterblijven.

~

Ik sla voor het gemak het verhaal van deze game gewoon over. Dat is inmiddels wel bekend, en ook niet bijster origineel. De hoofdmoot van de game bestaat gewoon uit infiltreren in allerhande complexen en gebouwen zonder dat de tegenstanders je in de smiezen krijgen. Af en toe krijg je info over je missie toegespeeld van je opdrachtgever, maar dat zal je verder niet veel boeien. Het is sluipen geblazen.

Stroperig

Direct valt op dat de game net als de mobiele-telefoonvariant 2D is. Men heeft er dus niet voor gekozen om net als bij Max Payne een semi-3D versie te maken, en misschien is dat wel een verstandige keuze. Eigenlijk is Splinter Cell op de GBA gewoon een soort van traag platformspelletje waarbij je het einde van het level moet halen zonder dat je gespot wordt. Sam is prima geanimeerd, maar loopt nogal stroperig. De controls zijn prima, hoewel je vooral in het begin echt even aan het puzzelen bent hoe alles exact werkt. Gelukkig zit er een traininglevel bij dit spel, en die is zeker aan te raden voor je echt gaat beginnen.

Beeld en geluid

Het beeld is adequaat, maar ook niet meer dan dat. De game ziet er niet veel beter uit dan de versie die ik op een mobieltje heb mogen spelen, en we weten dat de GBA wel iets beter kan. Qua geluid is het ook een beetje sober, maar bij een stealth game hoort dat wellicht ook wel zo. Het muziekje is op zich wel passend, maar ging me na een tijdje wel irriteren. Al met al kunnen we stellen dat op het gebied van beeld en geluid de game een nette voldoende behaalt, maar zeker niet meer.

Conclusie

Fans van Sam Fisher kunnen het beste gewoon de PS2/Xbox versie blijven spelen, want daar zijn de avonturen van onze held toch wat indrukwekkender. Vooral qua diepgang had er wat meer in deze game gezeten. Nu is het meer een kruipdoor/sluipdoor-spelletje geworden, waarbij de gezonde spanning en een eventuele adrenalinerush totaal ontbreekt. Toch is Splinter Cell: Pandora Tomorrow zeker geen slecht spel. Het vinden van de juiste sluiproutes zal je mening uurtje puzzelen opleveren. Voor wie op zoek is naar iets aparts op de GBA is dit spel wellicht een optie.