8WEEKLY

Knallen in sfeer

Artikel: Resident Evil: Dead Aim

De Resident Evil-serie is inmiddels bij de meeste gamers welbekend. Mocht je het spel niet gespeeld hebben, dan had je afgelopen jaar de film in de bioscoop kunnen zien, of de diverse comics kunnen lezen. Capcom is echter nog lang niet klaar met de serie en brengt vlijtig het nieuwste deel van de serie op de markt: Dead Aim.

~

In dit spel ben jij Bruce McGivern, een jonge geheim agent op jacht naar Morpheus, een maniak die het gevaarlijke T-Virus in zijn bezit heeft. De jacht brengt Bruce bij een cruiseschip, dat in handen is van de geheimzinnige Umbrella organisatie. Morpheus is een ex-lid van deze organisatie, en heeft het virus op het schip losgelaten. Bijna alle passagiers zijn dood… of niet?

In deze game moet je met Bruce op jacht naar Morpheus, om zo achter zijn plannen te kunnen komen. Tijdens het spel blijkt echter maar weer eens dat niets is wat het lijkt. Het plot gaat veel dieper dan de held die eenvoudig weg de schurk moet pakken. En wat is de rol van de geheimzinnige agente Fong Ling? Staat ze aan de kant van Bruce, of houdt ze er een eigen agenda op na?

Besturing

Dead Aim heeft een paar nieuwigheidjes in vergelijk met de eerdere Resident Evil-games. Er is een nieuw schietsysteem ontwikkeld. Het spel speelt in een third person view, maar als je wilt mikken en schieten, dan switcht het beeld naar een first person view. Dit klinkt wat raar, en zo speelt het in eerste instantie ook. Vaak ging het in het begin even mis omdat ik de controls nog niet lekker in mijn vingers had. Het is even wennen geblazen, maar na een half uurtje had ik de besturing toch aardig in mijn vingers.

Sfeer

~

De sfeer van de Resident Evil-games is altijd heel erg belangrijk geweest, en dat geld ook voor deze game. Het schip waarop de actie plaats vindt is lekker macaber, een beetje vergelijkbaar met de recente film Ghost Ship. Ook het zombie- en goregehalte is lekker hoog. Sommige kamers en taferelen zien er echt ronduit smerig uit, en je wilt vaak zo snel mogelijk naar een veilig punt hollen. Ook met de munitie kun je maar beter zuinig zijn, het is zo op, en de nieuwe munitie ligt niet echt voor het oprapen.

Conclusie

De sfeer van de game is zeker een ervaring op zich. Jammer genoeg komt de game hier en daar wat tekort ten opzichte van andere delen uit de serie. De puzzels in Dead Aim zijn vrij simplistisch. Meestal is het niet veel meer dan in de ene kamer een kaartje scoren zodat je in de andere kamer een deur kan open doen. Voor de gemiddelde gamer zal Dead Aim daardoor al snel een beetje saai worden. Dead Aim is zeker geen slecht spel, maar niet de beste titel in de Resident Evil-serie.