8WEEKLY

Crossing Border vijftien jaar

Artikel: Programma jubileumeditie 18-24 november

Het Crossing Border Festival, waar literatuur en muziek samenkomen, bestaat vijftien jaar. De jubileumeditie van het festival vindt wederom plaats in Den Haag van 18 t/m 24 november. Dit jaar heeft het festival een aantal exclusieve namen weten te strikken. Zo geeft Rufus Wainwright, de dag na zijn show in de Heineken Music Hall, op het festival een wel heel bijzonder optreden. Geen muzikaal optreden, maar een uur durend vraaggesprek met een coryfee uit de Nederlandstalige popjournalistiek: Serge Simonart.

Rufus Wainwright, de dag na zijn show in de Heineken Music Hall, op het festival een wel heel bijzonder optreden. Geen muzikaal optreden, maar een uur durend vraaggesprek met een coryfee uit de Nederlandstalige popjournalistiek: Serge Simonart.

Programmaoverzicht van de laatste drie dagen Crossing Border:

Donderdag 22 november

Muziek:

Rufus Wainwright © Ellis Parrinder

Rufus Wainwright © Ellis Parrinder

De donderdag zal een mogelijkheid bieden om een van de laatste optredens van Spinvis voor de komende tijd mee te maken. In 2008 zal Spinvis een sabbatical inlassen. Voor charmante folksongs gezongen in een West-Vlaams dialect zal men een luisterend oor aan Flip Kowlier moeten schenken. Dit jaar bracht hij zijn opvolger uit van het in 2004 verschenen In de Fik met de titel Man van 31. Het experimentele folkensemble Akron/Family is een band die men zeker niet moet missen, ze maakten twee jaar geleden een verpletterende indruk op het Crossing Border publiek. Liefhebbers van Akron/Family en Will Oldham moeten de introverte en sfeervolle muziek van Phosphorescent zeker een kans geven.

Literatuur:

Vandaag trekt het festival een blik Nederlandse en Vlaamse schrijvers open. Zo zal Walter van den Berg zijn opwachting maken evenals Sanneke van Hassel, Bianca Boer, Niels ’t Hooft, Enne Koens, Annelies Verbeke en Yves Petry. Sofie Cerutti zal enkele van haar 160 tekens tellende gedichten voordragen. Verder de moeite waard zijn de Italiaanse Niccolò Ammaniti die de prestigieuze Premio Strega won voor zijn nieuwste boek Zo God het wil en de piepjonge Simon Rich die met zijn boek Mierenhoop de nieuwe Woody Allen wordt genoemd.

Vrijdag 23 november

Muziek:

~

De Canadese supergroep The New Pornographers speelt op vrijdag 23 november. Een flinke dosis frisse indie popsongs met een knipoog naar The Beach Boys. In het zelfde straatje opereren namen zoals Okkervil River en Loney, Dear. Vrijdag heeft twee interessante muzikale randprogrammeringen. Allereerst de ‘Scottish Night‘, naar aanleiding van de cd Ballads Of The Book waarop Schotse schrijvers, dichters en muzikanten samenwerkten. Er zullen bandleden van Teenage Fanclub, The Incredible Stringband, Arab Strap en The Delgados spelen tijdens dit programma. Daarnaast is er ‘BADSTOFA’, een programma samengesteld door de IJslandse auteur Sjón. Er zal een compositie ter ere van de 75e verjaardag van de IJslandse auteur Gudberger Bergsson uitgevoerd worden. Dit programma zal worden afgesloten door een optreden van de electrobeatband Ghostigital, met voormalig Sugarcubes-voorman Einar Örn.

Literatuur:

Op de vrijdag is Scarlett Thomas niet te missen. Zij schreef De verdwijning van Thomas Lumas een eigenzinnig boek met een ambitieus, goed uitgewerkt plot. Shalom Auslander, auteur van o.a. Klaaglied van een voorhuid zal in gesprek gaan met Harry Winter in ‘Crossing border goes Wintertijd’. Steven Hall die zo ongeveer het meest spraakmakende debuut van 2007 schreef: Gehaaid, zal ook te beluisteren zijn. Verdere aanraders: Andreï Makine en Thomas Lieske. Michel Faber (auteur van o.a. het onvergetelijke Lelieblank Scharlakenrood) zal de presentatie van de Schotse avond voor zijn rekening nemen. Hier zullen o.a. de thrillerschrijfster Louise Welsh samen met Emma Pollock het lied ‘Jesus on the Cross’, dat ze opnamen in het kader van het project ‘Ballads of the Book’, ten gehore brengen.

Zaterdag 24 november

Muziek:

Patti Smith

Patti Smith

De zaterdag heeft als grote naam Patti Smith, een van de belangrijkste vrouwen uit de New Yorkse punkbeweging van de jaren 70. Op het album Horses wist ze destijds de vuigheid van de rock ’n roll met de urgentie van haar gedichten samen te laten smelten. Dit jaar liet Smith weer van zich horen met het coveralbum Twelve. Ook zal Vic Chesnutt acte de presence geven, deze underground held verraste eerder dit jaar met het album North Star Deserter. Dit album nam hij op met mensen van Godspeed! You Black Emperor en Fugazi, live zullen zij ook meespelen. De experimentele postrock van iLikeTrains laat horen dat het genre nog lang niet uitgemolken is. De zaterdag wordt afgesloten met een zestal bands die allen tegelijk spelen, Andrew Bird, Saul Williams, Kurt Wagner (zanger van Lambchop), Black Rebel Motorcycle Club, Zappa Band en Fink.

Literatuur:

Chuck Palahniuk © Shawn Grant
Chuck Palahniuk © Shawn Grant

De Zuid-Afrikaanse auteur André Brink en de Britse schrijfster Nikita Lalwani zijn vandaag te zien. Laatstgenoemde werd met haar debuut Begaafd onmiddelijk genomineerd voor de Engelse Man Booker Prize. Ook zal de Amerikaanse cult-auteur Chuck Palahniuk, bekend van het verfilmde Fight Club, aanwezig zijn. De Deense Knud Romer met zijn boek Wie knippert is bang voor de dood en Jonathan van het Reve (De boot en het meisje) zullen voordragen uit hun werk.

Het Crossing Border Festival schotelt het publiek tijdens dit jubileumjaar een propvol programma vol opkomende en gevestigde namen voor, zowel op muzikaal als literair vlak. Keuzen zullen gemaakt moeten worden, al zijn deze niet altijd even makkelijk.