Naakt, jong en onbezorgd
Een halfgebruind lichaam met opvallend witte billen, rustig wandelend door een geel bloemenveld waarboven donkere wolken dreigen. Tot en met 30 augustus toont Kunsthal KAdE in Amersfoort een groot overzicht van de Amerikaanse fotograaf Ryan McGinley (1977, New Jersey, VS).
De naaktheid van de modellen, het prachtige landschap van de Verenigde Staten en de uitbundige sfeer van de foto’s schreeuwen het woord vrijheid. Gelukkig, losbandig en onbezorgd. Een modern paradijs met hier en daar een schrammetje.
De tentoonstelling
Bij binnenkomst is het eerste wat opvalt het werk ‘YEARBOOK’, uitgevoerd op één grote wand in de hoofdzaal. Het bestaat uit meer dan vijfhonderd studioportretten van tweehonderd naaktmodellen. In eerste instantie voelt het wat onwennig om zonder schaamte deze naakten te bekijken. De modellen lijken echter zonder enige gêne voor de camera te te hebben geposeerd.
Het effect is indrukwekkend. De felle snoepkleuren hebben invloed op de gehele ruimte en geven het werk een popart-idee. Je kunt er uren naar blijven kijken dankzij de oneindige veelheid en verscheidenheid aan lichamen. Geen enkele foto is incompleet of valt erbuiten, ze zijn allemaal op zichzelf staand ook interessant.
Kunsthal KAde is een goede locatie voor de omvangrijke collectie van McGinley. In de gehele tentoonstelling krijgt elk werk genoeg ruimte om goed tot zijn recht te komen.
Het zijn voornamelijk werken waarin de straatcultuur en de overweldigende natuur van de Verenigde Staten naar voren komen: McGinley’s directe leefomgeving. Op de foto ‘Highway’, gemaakt in 2007, rennen vier jongeren in hun blootje over de Amerikaanse snelweg. De zon schijnt en het lijkt ze allemaal niks te kunnen schelen. De compositie loopt wat scheef, waardoor de foto het idee van een stiekem door een voorbijganger genomen snapshot krijgt.
Behind the scenes
De modellen zijn vaak in beweging. Ze rennen, zwemmen, dansen en klimmen. Door de speelsheid van de poses lijken de foto’s spontaan genomen te zijn. En voor een deel is dat ook zo, maar er zit zeker een idee of regie achter. In de educatieve kamer ‘behind the scenes’ krijg je een kijkje achter die schermen bij de ‘on the road’-series van McGinley. Zo zie je de fotograaf zelf met zijn camera in een vijver staan, om zo dicht mogelijk bij het model te kunnen fotograferen. Het maken van één foto vergt veel voorbereiding. McGinley bedenkt ingewikkelde scenario’s om de meest geweldige beelden te maken.
Een prachtig werk uit de collectie is ‘India’ uit 2010, waarop een vrouw een coyote op haar nek draagt. De krassen die het beest heeft achter gelaten zijn duidelijk op haar lichaam te zien. Beiden kijken ze met een doordringende blik in de camera, alsof ze samen één persoon zijn.
De collectie van McGinley’s ‘Photographs 1999-2015’ is soms confronterend, maar nodigt wel uit om langer bij een werk te blijven staan. De foto’s tonen grotendeels modellen tijdens een actie. Het diffuse licht doet aan Instagram-beelden denken, maar dan met naaktfiguren. Het is een weerspiegeling van hoe het leven eigenlijk zou moeten zijn: onbezorgd en vrij.